آیین سنتی «چهارشنبه آخر ماه صفر» در شهرستان بهبهان برگزار شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان گفت: همزمان با روز ملی مردم‌شناسی، مراسم آیینی "چهارشنبه آخر صفر" در خانه محسنی‌ها این شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی حداد ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر اظهارکرد: تار و پود سنت‌های اصیل هر ملتی با احساس و اندیشه افراد آن ملت پیوند ناگسستنی دارد؛ پیوندی که ریشه‌های آن در اعماق روح نسل‌ها نهفته و طی قرون و اعصار مهم‌ترین عامل اتحاد و همبستگی فکری و روحی در بین طبقات مختلف یک سرزمین بوده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان افزود: اهمیت و ارزش این یادگارهای ارزنده، با پیشینه‌ تاریخی آن‌ها رابطه مستقیمی دارد و قاعدتاً این آیین‌ها و آداب و رسوم، در بین جوامع مختلف مردمی چون ایرانیان که از تاریخ تمدن کهنی برخوردار هستند، تنوع و شکوه بیشتری می‌یابد.

او عنوان کرد: بررسی اوضاع و احوال گذشته و حال ملت‌ها گویای این حقیقت است که سنت‌ها و شعائر دیرین یک ملت هرکدام ریشه در مبانی اعتقادی و نوع نگرش آن قوم دارد.

حداد افزود: مطالعه ریشه‌های تاریخی، فلسفه وجودی  یک رسم دیرین و آیین قدیمی و تغییرات و دگرگونی‌هایی که این آیین‌ها در گذر زمان پیدا کرده‌اند، همواره مورد توجه مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان بوده است که یکی از این آیین‌ها «چهارشنبه آخر صفر » در بین اقوام و مناطق مختلف ایران بخصوص مردم جنوب و شهرستان بهبهان است.

او ادامه داد: "چهارشنبه آخر صفر" به همت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان و گروه به‌بانو و همکاری گروه تاریخ و تمدن بهبهان در عمارت تاریخی چهل‌دری محسنی‌ها برگزار شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان در توصیف این آیین با بیان این‌که صفر دومین ماه از ماه‌های قمری است که نزد شیعیان ایران از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: در میان اعراب پیش از اسلام این ماه به شومی و بدشگونی معروف بوده است که از دیریاز باور به بدشومی این ماه در ذهن و زبان شیعیان ایران نیز ریشه دوانده شد و شاید وقایعی چون رحلت حضرت رسول اکرم( ص) و شهادت امامی چون حسن مجتبی(ع) و یا امام‌رضا( ع) و یا اربعین حسینی در شکل‌گیری و یا گسترش این باور بی‌تأثیر نبوده است.

او اضافه کرد: از همین‌رو، برای پناه گرفتن از این شومی، در نواحی مختلف ایران آئین‌های مختلفی برگزار می‌شد که از آن جمله در چهارشنبه آخر صفر، مردم بهبهان بر پشت‌بام و به یاد قیام مختار ثقفی آتش می‌افروختند و کوزه می‌شکستند تا از بدشگونی ماه صفر خارج شوند.

حداد افزود: مردم بهبهان همچنین در ماه صفر قربانی می‌کنند و مسافرت نمی‌روند و لباس نو نمی‌پوشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062501437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha