کرمان در پرونده‌های زنجیره‌ای ثبت آثار تاریخی از سهم قابل توجهی برخوردار است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه این استان به لحاظ برخورداری از ابنیه و آثار تاریخی در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است، گفت: این استان در پرونده‌های زنجیره‌ای آثار تاریخی برای ثبت در فهرست جهانی از سهم قابل توجهی برخوردار باشد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محمد علی کدوری اظهار کرد: استان کرمان در پرونده‌های زنجیره‌ای آثار تاریخی برای ثبت در فهرست جهانی از سهم قابل توجهی برخوردار باشد که پرونده باغ ایرانی، قنات ایرانی و به تازگی نیز پرونده کاروانسراهای ایرانی از آن جمله است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان پرونده کاروانسراهای ایرانی که شامل دو اثر از زیباترین کاروانسراهای استان کرمان به همراه ۵۲ کاروانسرای دیگر بود با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند.

او ادامه داد: وجه تمایز کاروانسرای گنجعلیخان کرمان با دیگر کاروانسراهای کاندید شده برای ثبت جهانی، قرار گرفتن این اثر تاریخی در قلب بافت تاریخی کرمان و در مرکز بازار و مجموعه گنجعلیخان است.

کدوری بیان کرد: پلان و تزئینات معماری خاص و فاخر کاروانسرای گنجعلیخان همیشه مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی بوده است و در حال حاضر نیز در قالب بازارچه صنایع‌دستی به صورت پویا و سرزنده به حیات خود ادامه می‌دهد.

او به کاروانسرای چاه کوران شهرستان راور اشاره کرد و گفت: کاروانسرای چاه کوران با توجه به موقعیت قرارگیریش از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که می‌توان به عناصر وابسته به آن همچون برج دیده‌بانی و قنات اختصاصی آن اشاره کرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: از همه همکاران این اداره‌کل در معاونت میراث‌فرهنگی به ویژه آقای مهندس شفیعی که برای ثبت جهانی دو کاروانسرای با ارزش این استان تلاش‌های زیادی به کار بردند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062701547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha