کاروانسرای دیرگچین، مادر کاروانسراهای تاریخی ایران

خبر افتخارآمیز ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد، موجب خوشحالی مردم سرزمین ایران شد.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نوشت: کاروانسراهای ایران بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو است، در این پرونده 54 کاروانسرای ایران ثبت شده اند که یکی از مهمترین آنها «کاروانسرای دیرگچین» است.

بدون شک از امروز کاروانسرای تاریخی دیرگچین برای تمامی مردم جهان، منطقه‌ای شناخته شده خواهد بود و در آینده ای نه چندان دور شاهد رونق گردشگری و توسعه این دیار کهن و قدیمی خواهیم بود.

اینجانب به سهم خود ثبت جهانی کاروانسراهای ایران به ویژه «کاروانسرای دیرگچین»  را به همه مردم قم و بخصوص مردم نجیب و با صفای بخش مرکزی قم و همچنین مهندس عزت الله ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز دکتر علی دارابی، قائم مقام محترم وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور که برای ثبت جهانی آن در طی این سال‌ها تلاش کرده‌اند تبریک و تهنیت عرض کرده و زحمات دولت سیزدهم برای پیگیری و در نهایت ثبت این رویداد بسیار ارزنده فرهنگی در یونسکو را ارج می‌نهم.

کاروانسرای دیرگچین که بر سر راه جاده تاریخی ری به قم قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر باعث شده آن را «مادر کاروانسراهای ایران» بنامند.

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که بخش‌هایی از این کاروانسرا به دوران ساسانی تعلق دارد و در دوره صفویان بازسازی شده است، با ثبت جهانی آن همه ما وظیفه داریم همانند نیاکانان خود در حفظ و پاسداری از این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی کوشا باشیم تا همچنان نام دیرگچین و میراث ارزشمند آن در جهان باقی بماند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha