ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی ایران باعث توسعه گردشگری فرهنگی می‌شود/ اثبات هویت تمدنی با ثبت جهانی آثار تاریخی

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت جهانی کاورانسراهای تاریخی ایران باعث توسعه و تقویت گردشگری فرهنگی می‌شود و جذب گردشگران خارجی فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار میراث‌آریا، ضمن تبریک ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی کشورمان در قالب پرونده «کاروانسراهای ایران» اظهار کرد: این یک اتفاق بسیار بزرگی است و من به نوبه خودم از تلاش‌های مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دکتر دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و تمام مسئولان حال و گذشته این وزارتخانه که برای ثبت جهانی این آثار ارزشمند تلاش کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای ثبت جهانی این آثار پیگیری‌های زیادی شد و بازدیدهایی نیز از سوی ارزیاب‌های یونسکو انجام شد. من شاهد این تلاش‌ها بودم و خودم در بازدید ارزیاب‌ها حضور داشتم بنا بود ثبت این آثار در ۱۴۰۱ به ثمر بنشیند که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد اما خوشبختانه عصر روز یکشنبه ثبت و مایه شادمانی و خرسندی همه دوست‌داران حوزه میراث‌فرهنگی شد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ثبت جهانی نتایج زیادی دارد و حتما باید از دستاوردهای ثبت جهانی آثار استفاده کرد. به‌عنوان مثال آثاری را که ثبت جهانی شده‌اند می‌توان به‌عنوان مظاهر جذب گردشگر و نماد تاریخ و هویت ایران اسلامی معرفی کرد و همه این‌ها هویت تاریخی کشور باشد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: باید بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم و این آثار را به تمام گردشگران خارجی خصوصا گردشگران فرهنگی معرفی کرد.

او گفت: ثبت جهانی علاوه بر اثبات هویت تمدنی چه در کشورهای منطقه و چه در سایر کشورها، رونق گردشگری را در کشور تقویت می‌کند از این رو دولت و مجلس باید با کمک هم به معرفی این آثار اقدام کنند.

این نماینده مجلس در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ثبت جهانی آثار مهمی چون کاورانسراهای تاریخی، بازدید گردشگران خارجی از این آثار را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha