راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل ریلی یزد در آینده نزدیک

استاندار یزد گفت: شرکت حمل‌ونقل ریلی یزد ریل به زودی راه‌اندازی خواهد شد و امیدواریم با انجام فرایندهای لازم شرکت حمل‌ونقل یزد ریل تا آبان ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهران فاطمی استاندار یزد روز شنبه 8 مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا «علم و فناوری» و «گردشگری» را دو بال برای پیشرفت و توسعه استان دانست و گفت: پس از تأسیس شرکت پروازی یزد ایر در استان، شرکت حمل‌ونقل ریلی «یزد ریل» و شرکت حمل‌ونقل زمینی «یزد سیر» تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

 استاندار یزد با بیان اینکه گردشگری از بزرگ‌ترین فرصت‌های پیش روی استان برای درخشیدن در تراز جهانی است، از بخش حمل‌ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه گردشگری استان نام برد و افزود: تا قبل از دولت سیزدهم در استان یزد شرکت پروازی با نام و نشان یزد وجود نداشت و این خواسته اول تمامی فعالان گردشگری در شرایط تحریمی بسیار سخت محقق شد.

فاطمی ادامه داد: با مشارکت شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و یکی از قوی‌ترین شرکت‌های پروازی کشور، شرکت یزد ایر با حجم سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شد که در حال حاضر با منظم‌ترین پروازها در حال فعالیت است.

استاندار یزد در ادامه با اشاره به مشکلات استان در حوزه حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: با توجه به خارج شدن ترن ست‌های یزد به دلیل تحریم‌ها و علیرغم قرارگیری استان در پنج راه کشور، به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

او با اشاره به پیگیری‌های مستمر استان برای راه‌اندازی یک شرکت حمل‌ونقل ریلی در حوزه بار و مسافر گفت: امیدواریم با انجام فرایندهای لازم شرکت حمل‌ونقل یزد ریل تا آبان ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار یزد به برنامه‌ریزی استان جهت راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل زمینی با نام یزد سیر اشاره و عنوان کرد: با مشارکت یکی از شرکت‌های تعاونی بنام استان این شرکت حمل‌ونقل زمینی راه‌اندازی خواهد شد تا هر سه زیرساخت حمل‌ونقل هم‌زمان باهم باعث پیشرفت هرچه بیشتر حوزه گردشگری شود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش مهم‌ترین مشکل بافت تاریخی یزد را عدم وجود زیرساخت‌های مناسب دانست و گفت: زیرساخت‌های آب و برق و گاز در بافت تاریخی متناسب با شرایط گذشته ایجادشده و اکنون با توجه به حضور گردشگران و وجود بوم‌گردی‌ها و هتل‌ها این زیرساخت‌ها باید تجهیز شود.

او با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های بافت تاریخی در سفر اول رئیس‌جمهوری به استان، اظهار کرد: علاوه بر ایجاد امنیت در بافت تاریخی توسط نیروی انتظامی، بحث مردمی‌سازی امنیت بافت با مشارکت ساکنین این منطقه در دستور کار استان قرار دارد.

فاطمی بابیان اینکه اعتبارات میراث فرهنگی استان در دولت سیزدهم چهار تا پنج برابر قبل شده است، گفت: اقدامات دیگری نیز همچون مسئله زیباسازی و مرمت بافت در دست انجام است تا بتوانیم بافت تاریخی یزد را زیست‌پذیرتر و متناسب با فرهنگ یزد حفظ کنیم.

استاندار با اشاره به ضوابط ساخت‌وسازها در بافت تاریخی، تشریح کرد: در سفر دوم رئیس‌جمهوری راه و شهرسازی با همکاری میراث‌فرهنگی موظف به تدوین و اجرای ضوابط فنی ساخت‌وساز به صورت هدف در استان یزد شدند.

او به تعمیم پرداخت وام‌های بازآفرینی شهری به بافت‌های فرسوده اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر امکان بهره‌مندی ساکنان بافت تاریخی از وام‌های حوزه نوسازی و بازسازی و مرمت، بخش عمده‌ای از تسهیلات کم‌بهره به بخش گردشگری اختصاص داده‌ شده است.

فاطمی با بیان اینکه در سند یزد نوین، معرفی یزد به یک میلیارد نفر از مردم جهان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اعتبار مصوب شده در راستای تولید محتواهای گردشگری به زبان‌های زنده دنیا، برای معرفی یزد و تبدیل آن به مقصد گردشگری استفاده خواهد شد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم آموزش مدیران و کارشناسان حوزه گردشگری در استان تصریح کرد: برای آشنایی جامعه با اهداف و ملاحظات فرهنگی گردشگری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و فعالان این حوزه استفاده خواهد شد.

او با استقبال از برگزاری جلسات مستمر با کارشناسان داخلی و بین‌المللی در حوزه گردشگری، بیان کرد: این جلسات تاکنون در قالب برخی رویدادهای گردشگری استان نظیر فیلم‌های حوزه میراثی با حضور بزرگان صنعت سینما، وزیر گردشگری و سفرای کشورهای دارای عقد خواهرخواندگی با یزد برگزار شده است.

فاطمی حفاظت از بافتهای تاریخی استان را ضروری دانست و اظهار کرد: جای‌جای استان یزد مملو از این شاهکارهای ارزشمند بافت تاریخی است و توجه به همه این آثار در توزیع اعتبارات و نیز بحث ثبت آثار ملی مورد توجه قرار دارد.

استاندار در ادامه بابیان اینکه گردشگری سلامت به عنوان شاخه ارزش‌آفرین این حوزه در جلسات شورای توسعه گردشگری استان مورد تأکید قرار دارد، گفت: زیرساخت‌های ارزشمند موجود در استان مخصوصاً نیروی انسانی توانمند و خدمات پزشکی ارزان‌قیمت زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌ریزی برای افتتاح قطار اقلید یزد تا پایان سال جاری، گفت: با طی شدن مراحل پایانی این طرح، مسیر شیراز به یزد و یزد به مشهد تسهیل خواهد شد.

او ادامه داد: پروازهای یزد به شهرهای ایران و حتی کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد که با توسعه ناوگان این اتفاق رقم خواهد خورد.

فاطمی در پایان به مراودات یزد با استان‌های اصفهان و فارس در خصوص توسعه گردشگری اشاره و عنوان کرد: توسعه گردشگری جزو محورهای اساسی هر سه استان قرار دارد و علیرغم برگزاری جلسات مختلف این موضوع باید تقویت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070800440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha