گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه گیل‌زور قزوین/ در روستای گیل‌زور شواهدی از وجود محوطه باستانی و لایه فرهنگی نیست

گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه گیل‌زور قزوین نشان داد در محدوده روستای گیل‌زور هیچ شواهدی از وجود محوطه باستانی و لایه فرهنگی وجود ندارد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حمزه کریمی سرپرست هیأت باستان‌شناسی ۹ مهر ۱۴۰۲، با اعلام این خبر گفت: روستای گیل‌زِوَر (گلورز) از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک است که در دهستان بشاریات غربی و به فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب شرق قزوین قرار دارد، تپه گیل‌زور نیز با ارتفاع تقریبی ۳ متر در بخش مرکزی و در میان بافت فعلی روستا قرار گرفته است.

او افزود: پیرو نامه اداره بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان قزوین، در خصوص بازنگری محدوده تپه گیل‌زور، جهت اعمال در طرح هادی و درخواست اهالی برای ساخت و ساز و نوسازی خانه­‌های روستایی، اقدامات اولیه از سوی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین مبنی بر انجام گمانه‌زنی بمنظور مشخص شدن وضعیت حریم تپه گیل‌زور صورت گرفت.

این باستان‌شناس تصریح‌کرد: به همین منظور با درخواست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین و صدور مجوز توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه گیل‌زور آغاز شد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان‌اینکه با ایجاد ۱۶ گمانه آزمایشی، پروژه گمانه‌زنی در بخش مرکزی روستا که به عنوان تپه باستانی معرفی شده بود، به انجام رسید گفت: در نتیجه با توجه به گمانه‌های آزمایشی در اطراف بخش­‌های شبیه تپه و قسمت‌هایی که احتمال می‌رفت آثار امتداد داشته باشد و بررسی آثار سطحی مشخص شد؛ بخش­‌های مشابه تپه که در بافت فعلی روستا قرار گرفته­‌اند تپه باستانی نیستند و در واقع این تل­های خاکی مشابه تپه، در نتیجه تخریب خانه‌­های خشتی معاصر( دوره پهلوی اول و دوم )شکل گرفته‌­اند.

کریمی با اشاره به اینکه این وضعیت در روند گمانه‌زنی نیز به وضوح روشن شد بنحوی که در هیچ کدام از گمانه­‌های کاوش شده شواهد لایه باستانی قدیمی به دست نیامد افزود: تمامی گمانه‌های ایجاد شده در اطراف بخش­‌های شبیه به تپه فاقد آثار تاریخی هستند و کاوش آن­ها در بافت خاک بکر پیش رفت.

او اظهارکرد: در نهایت به منظور حصول اطمینان از اینکه تل­های خاک باقی مانده در نتیجه تخریب خانه‌های خشتی معاصر شکل گرفته‌اند، یک گمانه در راس تل غربی واقع در بخش مرکزی روستا، ایجاد و کاوش در آن تا عمق ۳ متری پیش رفت.

این باستان‌شناس گفت: در نتیجه کاوش در این گمانه نیز مشخص شد این تل­های خاکی شبیه تپه در نتیجه تخریب خانه‌های خشتی معاصر (دوره پهلوی) شکل گرفته­‌اند و در بافت خاک گمانه به وفور مواد جدید از قبیل زباله­‌های معاصر مانند پلاستیک، شلنگ... و آهن به دست آمد.

کریمی افزود: تعداد کمی قطعات سفال به دست آمد که تمامی مربوط به دوران متاخر هستند و در تمام گمانه‌های کاوش شده نیز هیچ شواهدی از وجود لایه فرهنگی وجود ندارد.

او در پایان با اشاره به اینکه براساس مستندات جمع شده در روند کاوش نیز این وضعیت روشن‌تر شد که؛ تمام بخش­های تپه مانند داخل روستا، در واقع خانه‌های پدری و اجدادی ساکنین روستا بوده‌اند که بسیاری از اهالی در همین خانه‌ها متولد شده‌اند تصریح‌کرد: در نهایت با توجه به تمامی شواهد و مستندات موجود و نداشتن هیچگونه پیشنه پژوهشی در ارتباط با تپه چنین برآورد می‌شود، در محدوده روستای گیل‌زور هیچ شواهدی از وجود محوطه باستانی و لایه فرهنگی وجود ندارد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha