برگزاری آیین بزرگداشت شاهنامه فردوسی در بنای تاریخی امیرلطیفی گرگان

همزمان با هزار و هفتاد و هشتمین سالگرد سرایش شاهنامه، آیین بزرگداشت شاهنامه فردوسی با حضور بسیاری از علاقه‌مندان به این اثر سترگ فارسی در موزه صنایع‌دستی گرگان در بنای تاریخی امیر لطیفی گرگان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمد قاری شاعر و شاهنامه‌پژوه گرگانی در این آیین که روز یکشنبه 16 مهرماه 1402 برگزار شد، پیرامون ویژگی‌های بی‌بدیل شاهنامه و جشن‌های ایران باستان، گفت: شاهنامه رزم‌نامه‌ای گسترده و فراگیر و یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبی جهان است که دربرگیرنده اسطوره‌ها، رخدادها و تاریخ ایران از آغاز تا حمله اعراب به ایران در سده هفتم است. در شاهنامه از پنجاه پادشاه ازجمله سه بانو که بر این سرزمین فرمانروایی کرده‌اند یادشده و درون‌مایه آن تاریخی است.

او افزود: چگونگی برگزاری و آداب‌ورسوم مربوط به آن‌ها از مسائلی است که در آثار نویسندگان و در دیوان‌های شاعران ازجمله در شاهنامه فردوسی انعکاس یافته است. این جشن‌ها و آیین‌ها، باور و عقاید ایرانیان کهن را بازتاب می‌دهد، جشن‌هایی که برگرفته و یادآور رویدادهای فرخنده است و هریک دارای ریشه‌های داستانی و افسانه‌ای هستند.

در ادامه علی بایزیدی پژوهشگر ادبی گرگانی به معرفی، پیشینه و سبک‌ها و مکتب‌های هنر نقالی ایرانی پرداخت و گفت: نقالی یا افسانه‌گویی ایرانی یا پرده‌خوانی، کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است و از مدت‌ها پیش نقش مهمی در جامعه دارد. نقال کسی است که نقل حماسی می‌گوید و مضمون نقل‌هایش بیشتر پیرامون داستان شاهان و پهلوانان ایران‌زمین است.

او یادآور شد: نقال به‌عنوان نگهبان فرهنگ عامیانه، داستان‌های حماسی و قومی و موسیقی فولکلور ایران شناخته می‌شود. نقال‌ها پیش‌تر در قهوه‌خانه‌ها و مکان‌های تاریخی مانند کاروانسراها به اجرا برنامه می‌پرداختند. امروزه با کاهش محبوبیت قهوه‌خانه‌ها و از بین رفتن کاروانسراها و به وجود آمدن اشکال جدید سرگرمی هواداران این هنر دراماتیک ایرانی به‌تدریج رو به کاهش است.

در بخش دیگری این آیین نیز، اشعاری از شاهنامه فردوسی به سبک زورخانه و دو مجلس نقالی از این اشعار توسط نوجوانان هنرمند گرگانی برگزار شد.

همچنین در حاشیه این آیین، نمایشگاهی از کتاب‌های منتشره در حوزه شاهنامه‌پژوهی و نمایشگاهی از محصولات صنایع‌دستی استان گلستان برگزار شد و موردتوجه حاضران قرار گرفت.

برگزاری آیین بزرگداشت شاهنامه فردوسی در بنای تاریخی امیرلطیفی گرگان

انتهای پیام/

کد خبر 1402071701157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha