بازتاب جهانی ثبت کاروانسراهای ایرانی در رسانه‌های خارجی

بازتاب جهانی ثبت کاروانسراهای ایرانی در یونسکو در رسانه‌های خارجی، شکوه معماری و غنای فرهنگی ایران را نشان می‌دهد.

به گزارش‌ میراث آریا، کاروانسراها، شاهکارهایی از معماری ایرانی بوده‌اند که همیشه در تاریخ کشور وجود داشته‌اند. این بناها، در مسیرهای کوهستانی و بیابانی قرار گرفته و به جایگاهی برای استراحت و اقامت مسافران تبدیل می‌شدند. این بناهای شاهکار، به طور شگفت انگیزی، تاریخچه‌ای عمیق در خود نهفته دارند که در واقع ارزش افزوده آنها محسوب می‌شود.

در طول قرون، این کاروانسراها به عنوان نمادی از همبستگی و تعامل فرهنگی میان اماکن و مردمان ایرانی حائز اهمیت بوده‌اند. 

اصالت و تنوع زیستگاه‌های ایران، این شاهکارهای معماری را بیش از پیش برجسته و پرفروغ کرده؛ از ساحل خزر تا جنگل‌های انار در شمال و از کویرهای بی‌انتها در جنوب تا اطراف مرزهای ایران، این کاروانسراها بیانگر ارزشمند ترین جواهرات ملی ایران هستند.

با توجه به اهمیت و ارزش ذاتی این کاروانسراها، توسط سازمان ملل متحد برنامه جهانی ثبت نمادهای فرهنگی غیرمادی راه‌اندازی شد. از این رو، به عنوان یکی از عناصر برجسته فرهنگی ایران، کاروانسراهای ایرانی در لیست ثبت جهانی یونسکو وارد شدند که این اقدام، نه تنها بر عمق معنوی و تاریخی این بناها تاکید می‌کند، بلکه به تأکید بر ارتباط خاصی که میان نسل‌های گذشته و حال وجود داشته است، می‌پردازد.

هدف اصلی ثبت کاروانسراهای ایرانی در یونسکو، حفظ و محافظت از این شاهکارهای تاریخی و اطلاع رسانی به جوامع بین‌المللی است. این ثبت، به ارائه توصیفی کامل از بناها، قدمت و ارزش آنها، نحوه ساخت و آثار هنری داخل آنها و همچنین اهمیت فرهنگی و تاریخی آنها پرداخته و به دیگران چه هم وطنان خود و چه مردم دیگر کشورها و به ویژه گردشگران خارجی فرصت می‌دهد تا با این انسان شناسی خاص آشنا شوند.

سازمان یونسکو که در سال ۱۹۴۵ تأسیس شده و در حال حاضر بیش از ۱۹۰ کشور عضو را به عنوان اعضای خود دارد هدف حفظ و نگهداری تمدن‌های مختلف دنیا و ترویج آموزش، علم و فرهنگ در سراسر جهان را دنبال می‌کند؛ این سازمان همواره سعی دارد که آثار فرهنگی و تاریخی مهم را در فهرست میراث جهانی ثبت و حفظ کند.

یکی از دستاوردهای بزرگ یونسکو این است که کارونسراهای مهم و برجسته از سراسر دنیا را در فهرست میراث جهانی ثبت می‌کند. کاروانسراها نمونه‌هایی از نمادهای فرهنگی برجسته هستند که براساس معیارهای مشخصی انتخاب می‌شوند. ثبت این کارونسراها به عنوان میراث جهانی، به منزله شناخت فرهنگ، تاریخ و هویت ملی این کشورهاست.

کارونسراهای ایرانی نیز از جمله آثاری هستند که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. ایران به عنوان یکی از کشورهای فرهیخته و دارای تاریخی غنی از کتابخانه ها، آرشیوها و بناهای تاریخی نمونه های بسیاری از کارونسراهایی دارد که با استفاده از معیارهای یونسکو، در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند.

کاروانسراهای نوشیروان (اصفهان)، گز (دهستان گز)، امین آباد (شهرضا)، مرنجاب (آران و بیدگل)، نیستانک (نایین)، کوهپایه (کوهپایه)، گبرآباد (قمصر)، مهیار (شهرضا) و شیخعلی خان (شاهین شهر) اصفهان از جمله کاروانسراهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی هستند که  به عنوان نمونه‌های برجسته هنر معماری ایرانی شناخته می‌شوند و عنصر مهمی در صنعت گردشگری این شهر است.

همچنین، کاروانسرای شرف خراسان یکی از مشهورترین کاروانسراهای ایران است که در فهرست جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده و جز آثار ارزشمند تاریخی کشورمان محسوب می‌شود.  این کارونسراها درواقع‌ نمونه‌ای ارزشمند از معماری، بافت شهری و فرهنگ ایرانی هستند.

ثبت کارونسراهای مهم و برجسته ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو یک افتخار برای ایران و نشان از ارزش و شکوه فرهنگی و تاریخی کشور است. این ثبت به عنوان یک اقدامی مهم برای حفظ و نگهداری آثار فرهنگی جهانی به شمار می‌رود و نقش مهمی در حفظ هویت ملی و فرهنگ کشور دارد.

ثبت کاروانسراهای ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی، یک رویداد بزرگ و مهم در حوزه گردشگری و فرهنگ است. این ثبت، نه تنها برای ایران بلکه برای جهانیان نیز اهمیت فراوانی دارد.

کاروانسراها به عنوان بناهایی است که در گذشته برای پذیرایی و استقرار مسافران و کاروانهای تجاری ایجاد شده بودند. این بناها بیشتر در محورهای تجاری و مسیرهای عبور و مرور که همچنین در گذرگاه‌ها و نقاط مهم جغرافیایی قرار داشتند، ساخته می‌شدند. به دلیل اهمیت استراتژیک و تجاری این مکان‌ها در گذشته، کاروانسراها در تمامی نقاط ایران و حتی خارج از کشور ساخته شدند؛ اما با گذر زمان تعداد کمی از آنها باقی مانده است.

ثبت کاروانسراهای ایرانی در فهرست جهانی یونسکو، به عنوان یکی از بزرگترین انجازات در زمینه حفظ و مرمت منابع میراث فرهنگی به شمار می‌رود. این ثبت باعث می‌شود که ارزش و تاریخچه این بناها شناخته‌تر شود و توسعه گردشگری و فرهنگی در مناطق مرتبط با کاروانسراها تقویت شود.

تاثیر این ثبت علاوه بر افزایش جذب گردشگر، جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد. شناخته‌تر شدن و شهرت بیشتر کاروانسراها به دلیل دسترسی آسان‌تر به اطلاعات و استفاده از آن‌ها توسط مسافران و گردشگران، باعث افزایش نیاز به توسعه خدمات مرتبط با گردشگری و ایجاد اشتغال می‌شود. همچنین، حفظ و مرمت این بناها سبب استفاده بهینه و بلندمدت از آنها می‌شود و دسترسی آسان‌تر و امن‌تر به مناطق مرتبط را تضمین می‌کند. از این رو، این ثبت علاوه بر حفظ و ارتقای فرهنگ و هویت ملی، به توسعه پایدار مناطق مرتبط با کاروانسراها نیز کمک می‌کند.

ثبت کاروانسراهای ایرانی در  یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل در رسانه‌های متعدد جهان بازتاب‌هایی را به دنبال داشت که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

صدای آمریکا که شبکه خبری رادیویی و تلویزیونی ایالات متحده آمریکاست درباره ثبت کاروانسراهای ایرانی در فهرست یونسکو نوشت: "تصمیم برای ثبت ۵۶ کاروانسرا که تنها درصد کمی از بناهای ساخته شده در ایران است، در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی در ریاض اتخاذ شد؛ وب سایت یونسکو  نیز اعلام کرده این کاروانسراها برای کاروان‌ها، زائران و سایر مسافران «سرپناه، غذا و آب» فراهم می‌کرده است.

ایران دارای بیش از ۲۰۰ کاروانسرا در مسیرهای تجاری تاریخی است که آسیا و اروپا را از طریق جاده ابریشم به هم متصل می‌کند.

یونسکو می‌گوید: «کاروانسراهای ثبت شده تأثیرگذارترین و باارزش‌ترین نمونه‌های کاروانسراهای ایران به‌شمار می‌روند که طیف وسیعی از سبک‌های معماری و سازگاری با شرایط اقلیمی را نشان می‌دهند که در هزاران کیلومتر گسترش یافته و در طول قرن‌های متمادی ساخته شده‌اند».

از جمله این کاروانسراها می‌توان به قصر بهرام در نزدیکی شهر سمنان، دیر گچین در نزدیکی قم و  سنگی  انجیره در نزدیکی یزد اشاره کرد.

ایران همچنین دارای ۲۷ مکان تاریخی است که در فهرست یونسکو ثبت شده است".

وبسایت خبری عرب نیوز نیز با تاکید بر آنچه که در چهل‌وپنجمین نشست یونسکو در ریاض برگزار شده به 'اهمیت کاروانسراهای ایرانی، معماری بی نظیر آنها و فرهنگ ایران پرداخته و یادآوری کرده که این تعداد از کاروانسراهای ثبت شده تنها بخش کوچکی از شمار کاروانسراهای ایرانی است".

خبرگزاری فرانسه که خبرگزاری فرانسوی و  قدیمی‌ترین خبرگزاری جهان و یکی از سه خبرگزاری بزرگ جهان، همراه با آسوشیتدپرس و رویترز است نیز پس از ثبت اخیر کاروانسراهای ایرانی در فهرست جهانی یونسکو نوشت: "کاروانسراهای اغلب با ابهت، راه‌های ارتباطی بودند که در امتداد جاده‌ها قرار داشتند و به مسافران خدمات مختلفی می‌دادند. سازمان ملل متحد نقشه‌ای را در وب سایت خود منتشر کرده که ۵۴ کاروانسرا در شمال شرق، شمال و مرکز ایران را نشان و توضیح می‌دهد که آنها تأثیرگذارترین و مجلل‌ترین نمونه‌های  کاروانسراهای ایران هستند که طیف وسیعی از سبک‌های معماری، سازگاری با شرایط آب و هوایی و مصالح ساختمانی را به نمایش می‌گذارند".

وب‌سایت خبری بیزنس استاندارد نیز با تاکید بر گفته‌های یونسکو از اهمیت کاروانسراهای ایرانی و قرارگیری آنها در جاده‌های تجاری پر تردد نوشته است و یادآوری کرده، "اکنون اهمیت این بناهای تاریخی به دلیل معماری منحصربفرد آنها و نقشی که در تعالی فرهنگ ایفا می‌کردند بیش از قبل محرز شده است".

انتهای پیام/

کد خبر 1402071801198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha