ضرورت بازاریابی گسترده برای حفاظت و احیای لباس‌های محلی لرستان

بانوی فعال الیگودرزی در تولید البسه محلی، ضرورت بازاریابی گسترده برای حفاظت و احیای لباس‌های محلی لرستان را مهم عنوان کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، آزاده عباسی‌کیان از جمله بانوان پیشگام و فعال در زمینه حفظ و احیای لباس‌های سنتی و محلی در شهرستان الیگودرز گفت: لباس‌های محلی لرستان برگرفته از هنر ساکنان سرزمین مفرغ و بلوط با رنگ‌ها و طرح‌هایی الهام‌گرفته از طبیعت سرسبز و باشکوه این دیار است.

این بانوی فعال حوزه صنایع‌دستی الیگودرز اظهار کرد: سال‌ها در شهرستان الیگودرز به آموزش و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی برای بانوان و علاقه‌مندان به فعالیت در این هنرصنعت اصیل و فاخر مشغول هستم.

او با بیان اینکه فعالیتش را از سال ۱۳۸۲ در عرصه پوشاک سنتی، آغاز کرده است افزود: در سال ۸۶ موفق به راه‌اندازی شرکت تولیدی لباس محلی «بی‌تا» و کارش را با تاکید بر آموزش به بانوان و علاقه‌مندان به این رشته در دوره‌های چهار ماهه، شروع کرده است.

عباسی‌کیان اظهار کرد: خوشبختانه به واسطه زیبایی و اصالت این هنر، بیشتر افرادی که در این دوره ها شرکت کرده‌اند، در شهرستان الیگودرز، موفق به ایجاد و راه‌اندازی کارگاه شده و توانسته‌اند از این محل به درآمد و اشتغال برسند.

بانوی هنرمند الیگودرزی ادامه داد: علاوه بر این که راه‌اندازی این کارگاه‌ها و آموزش به علاقه‌مندان این رشته، خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه بوده، سبب شده تولید پوشاک سنتی و محلی بار دیگر رونق گیرد و مانع فراموشی این هنر و پوشش محلی شود.

او اذعان کرد: به‌واسطه زیبایی و جذابیت‌های ویژه لباس‌های محلی، امروزه استفاده از این لباس‌ها در شهرستان الیگودرز و سطح استان، بخصوص در مراسم جشن و شادی، رونق زیادی گرفته و از طرفی خوشحالیم که مانع فراموشی این عنصر فرهنگی مهم یعنی البسه محلی، شده ایم.

عباسی‌کیان اضافه کرد: با وجود اینکه استقبال از کارهای ما بسیار مطلوب است اما نیاز اصلی ما به بازاریابی گسترده در این حوزه است که بتوانیم این هنر زیبا و اصیل را به سراسر کشور معرفی کنیم.

این هنرمند صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: این هنر، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای صادرات دارد که ما نیازمند حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هستیم که در زمینه ارائه تسهیلات و حمایت های نمایشگاهی، همکاری لازم و مطلوب را با ما داشته‌اند.

این بانوی فعال در عرصه البسه محلی تصریح کرد: پوشش محلی لرستان علاوه بر زیبایی خاص، پوششی اسلامی است که تلاش داریم، به فراموشی سپرده نشود و از طرفی دیگر برای اینکه این البسه، همواره مورد توجه و استفاده قرار گیرد، طرح‌های مدرن و مجلسی نیز تولید کرده‌ایم تا سلیقه‌های مختلف از آن استفاده کنند.

عباسی‌کیان اظهار کرد: یکی از نیازهایی که ما در این حوزه داریم، راه‌اندازی آموزشگاه پوشاک سنتی در الیگودرز است که امید می‌رود با حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و شهرستان الیگودرز، دستورات لازم برای این کار، صادر شود تا هنرمندان و تولیدکنندگان استان از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072501594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha