پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران افتتاح شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، از افتتاح پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران، خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی پنجشنبه چهارم آبان۱۴۰۲ در مراسم افتتاح پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در ایستگاه ساری با اشاره به اینکه اولین پایگاه جهانی تحت عنوان پایگاه صنعت و میراث ملموس در کشور و استان با مرکزیت شهر ساری و راه آهن جمهوری اسلامی در شمال کشور افتتاح می‌شود، اظهارکرد: یک فرایند بسیار مشکل و مستندسازی برای ثبت جهانی انجام شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر در مازندران، تصریح کرد: پایگاه جهانی عباس آباد بهشهر با موقعیت‌های مختلف، جاذبه‌های گردشگری، میراثی و درختان کم نظیر آن در حال فعالیت است.

ایزدی با بیان اینکه معرفی راه آهن شمال زیره به کرمان بردن است چرا که سبقه تاریخی آن مشهود است، افزود: فرایند ثبت پایگاه جهانی از سال ۹۷ آغاز و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در شورای جهانی یونسکو مطرح و ثبت جهانی شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اعلام اینکه راه آهن دومین پایگاه جهانی در استان است، ادامه داد: پایگاه جهانی هیرکانی با ۷ لکه که مازندران دارای بیشترین لکه را دارد و با درختان ممرز و راش سومین پایگاه جهانی است که بزودی افتتاح می‌شود.

او با اشاره به ۳ پایگاه ملی فرح آباد ساری، اسپهبد خورشید سوادکوه و یوش نور، خاطرنشان کرد: وجود پایگاه‌ها بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا در حفظ، احیاء و بازآفرینی گام‌های بلندتری برداریم.

ایزدی راه اندازی موزه‌ها درکنار پایگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

ایستگاه مرکزی راه‌آهن مازندران به جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود. 

سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در این مراسم از آغاز به کار اولین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن در مازندران را ظرفیتی شاخص در حوزه میراث برشمرد و گفت: تدوین پلان کاهش مسیر راه آهن برای حفاظت مستمر، تاسیس اولین موزه تخصصی راه آهن در شمال کشور با تفاهم‌نامه بین راه آهن و میراث.فرهنگی استان

مهمترین چالش بحث گردشگری ریلی است که در دستور کار پایگاه قرار دارد.

مسعود نیکوبیان تصریح کرد: ۱۴۰۰ کیلومتر مسیر راه اهن ظرفیت مهمی است که باید توسعه پیدا کند.

او با بیان اینکه ایده‌های نوین و به روز و مشارکت جامعه محلی برای ایجاد زیرساخت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: مسیر ریلی از سمت تپه‌ها، کوه‌ها و دشت‌ها حرکت می‌کند و فرصت‌های زیادی در زمینه گردشگری ریلی فراهم می‌کند که در نهایت می‌تواند توسعه اقتصادی استان را ارتقا دهد.

نیکوبیان بیان کرد: ایستگاه مرکزی راه‌آهن مازندران به عنوان قدیمی ترین ایستگاه کشور تبدیل به جاذبه گردشگری می‌شود. 

برای افتتاح موزه نیاز به مکان مناسب داریم

مدیرکل راه آهن شمال نیز در آیین افتتاح پایگاه استانی میراث‌جهانی راه‌آهن ایران با اشاره به اینکه راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمسار آغاز تا خروجی گلوگاه ادامه دارد، اظهارکرد: در راه آهن شمال با ۳ استان مازندران، تهران و سمنان درارتباط هستیم مشکلات کاری ما بسیار پیچیده است.

رحمان معصومی با بیان اینکه بیشترین حوزه ریلی در مازندران وجود دارد و افزود: با توجه به اتفاق خوب با افتتاح پایگاه جهانی راه آهن، یکسری مشکلات با خود استان رفع شود.

او مهمترین مشکل در استان را حریم راه آهن با ثبت ۱۷ متر عنوان کرد و گفت: در مسیر راه آهن هر گونه ساخت و ساز ممنوع است و راه آهن مجوز نمی‌دهد.

مدیرکل راه آهن شمال با اعلام اینکه در مسیر راه آهن ۱۵۰۰ پل، آب رو، ۹۵تونل و ۹۰ گذرگاه داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچ کجا کشور این تعداد گذرگاه نداریم که از این تعداد ۴۵ گذرگاه استاندارد و مابقی غیرمجاز است که قطعا تبعات بسیاری برای راه آهن دارد.

معصومی بهترین منطقه گردشگری را پل ورسک عنوان کرد و گفت: دربحث گردشگری با توجه به اینکه سالن‌های مسافر ایستگاه‌ها خصوصی شده باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

او با راه اندازی موزه در راه آهن، گفت: برای راه اندازی موزه نیاز به یک مکان مناسب بجانمایی شود. دو واگن قدیمی ایستگاه پل سفید و آثار دیگر برای نمایش در موزه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080400212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha