تقویت همکاری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی با کلانتری آوه برای حفاظت از آثار تاریخی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از تقویت مشارکت و همکاری این یگان با کلانتری ۱۶ شهر آوه برای توسعه اقدامات حفاظتی از نیروهای یگان حفاظت سایت تاریخی آوه و برخورد با مجرمین و حفاران غیرمجاز و انجام گشت‌های مشترک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سرهنگ مهدی رحیمیان امروز سه‌شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در دیداری که با سروان حسن هادی‌نژاد رئیس کلانتری ۱۶ شهر آوه داشت، بیان کرد: در راستای حفاظت هر چه بیشتر از آثار، ابنیه‌ و محوطه‌های تاریخی و باستانی و تعامل و مشارکت کلانتری  و پشتیبانی از نیروهای یگان حفاظت در برخورد با مجرمین می‌تواند زمینه‌ساز تقویت فعالیت‌ها و اقدامات شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خواستار مساعدت و همکاری پاسگاه و کلانتری شهرستان برای حفاظت از تاریخ و تمدن منطقه شد و افزود: تلاش و جدیت بر این است تا با توسعه همکاری‌ها و تعامل دوجانبه بتوانیم اقدامات حفاظتی را در این منطقه و سایت تاریخی توسعه و گسترش دهیم.

سرهنگ رحیمیان افزود: این محوطه به دوران پیش از تاریخ و استقرار جوامع انسانی بوده است و برای اثبات این نظریه می‌توان به سفال‌هایی که به وفور در سطح محوطه و تپه یافت شده است و نشان‌ دهنده‌ وجود حیات انسانی در دوره‌های مس و سنگ است، اشاره کرد. سفالینه‌های دوره‌ بعد از قبیل عصر مفرغ و عصر آهن نیز کمابیش یافت شده و نشان‌دهنده‌ ادامه استقرار انسان در این محوطه است. در آخرین مرحله از عصر آهن که به آهن سوم مشهور بوده و با قدرت‌گیری و تشکیل حکومت ماد در فلات مرکزی ایران همراه است، به طور آشکاری شواهد استقرار در دوره‌ ساسانی در محوطه وجود دارد، که علاوه بر قطعات سفال، اشیای دیگری نیز پیدا شده است.

او اضافه کرد: تاکنون از تپه‌ تاریخی آوه سفالینه‌های بسیاری استخراج شده است که عمدتا به دوره‌های پیش از اسلام و نیز برخی هم به دوره‌ بعد از اسلام تعلق دارند و وجود تپه‌ باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و امامزاده عبدالله، حکایت از قدمت تاریخی این شهر دارد.

سرهنگ رحیمیان ادامه داد: تپه باستانی آوه که نزدیک به ۳۰ متر ارتفاع دارد، بقایای برج یا ساختمانی مرتفع است که در دامنه این تپه خشت و آجرهای فراوانی به چشم می‌خورد. این تپه یکی از برج‌های دیدبانی است که سلطان محمد سلجوقی در چهار طرف آوه آن را ساخته بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080900412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha