شاهدیه یزد شهر ملی شعربافی می‌شود

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ثبت صنایع‌دستی، ثبت توانایی افراد است و با توجه به فعالیت شهر شاهدیه یزد در زمینه شعربافی و گستردگی این صنعت در منطقه شهر شاهدیه، شهر ملی شعربافی می‌شود.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در سفر خود به استان یزد، نشست مشترکی را با مهران فاطمی استاندار یزد داشت.

مریم جلالی در این نشست در پاسخ به پیشنهاد استاندار یزد برای ثبت شهر یزد به‌عنوان شهر زیورآلات سنتی گفت: پرونده ثبت جهانی شاخص‌هایی دارد، با توجه به اینکه ارزیاب‌های یونسکو در حال حاضر به ایران آمده‌اند اگر به یزد سفر کنند، خوب خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بابیان اینکه زیورآلات دربرگیرنده انواع مختلف است، تصریح کرد: با توجه به دامنه وسیع آن و نقش سایر مناطق در این حوزه، باید جزئی‌تر نگاه شود و با توجه به اینکه یزد در زمینه طلا و جواهرات قابلیت بالایی دارد، در این بخش می‌توان کار بیشتری انجام داد.

او بر ورود المان‌های سنتی شهر و کارهای دستی تأکید کرد و گفت: جایگاه صنعت طلا و هنر طلا باید در شهر یزد به نمایش گذاشته شود و نشان جغرافیایی آن ثبت شود که خوشبختانه پرونده آن از سوی شهرداری تکمیل می‌شود.

جلالی عنوان کرد: ثبت صنایع‌دستی، ثبت توانایی افراد است و با توجه به فعالیت شهر شاهدیه یزد در زمینه شعربافی و گستردگی این صنعت در منطقه شهر شاهدیه شهر ملی شعربافی می‌شود.

او بر همراهی و هم‌افزایی سه بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: صنایع‌دستی به احیای بافت تاریخی کمک می‌کند، خانه‌ها اگر اقامتی شود آبریزی زیادی دارد، اما اگر کارگاه صنایع‌دستی شود ارزش‌افزوده خواهد داشت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور خاطرنشان کرد: در بحث صنایع‌دستی نگاه چند ساحتی نیاز است، چراکه پیوند نسلی و انسجام نسلی با حضور مادربزرگان و فرزندان و خردسالان اتفاق می‌افتد.

او گفت: صنایع‌دستی برای آغاز گفت‌وگو بین گردشگر و منطقه خوب است، بوم‌گردی‌ها و اطراف آن صنایع‌دستی را باید پوشش دهند.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در این دیدار با اشاره به بحران آفت موریانه، خواستار تشکیل ستاد بحران در این خصوص شد و افزود: متأسفانه ۴ محله از ۱۵ محله تفت درگیر آفت موریانه شده است.

او بابیان اینکه بخش عمده‌ای از شهر درگیر شده است، گفت: سموم موریانه گران است اما باید جلوی گسترش را گرفت، اگر این روند گسترش پیدا کند به شهر یزد هم سرایت خواهد کرد.

مهران فاطمی، استاندار یزد در این دیدار گفت: یزد یک بسته کاملی از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را دارد و ما درخواست داریم در امر تبدیل یزد به شهر جهانی طلا تلاش شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081200635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha