کاشان شهر تاریخ در قلب ایران‌زمین است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در آیین پاسداشت ثبت جهانی کاشان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، کاشان را شهر تاریخ در قلب ایران‌زمین خواند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، آیین پاسداشت ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی عصر امروز دوشنبه 15 آبان ماه 1402 در تالار فرهنگسرای مهر کاشان برگزار شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این آیین گفت: امروز گردهم جمع شده‌ایم تا در این بخش از جغرافیای ایران‌زمین از یک افتخار بزرگ فرهنگی و هنری جهانی یعنی ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی رونمایی کنیم و این در حالی است که در دل‌هایمان درد جانکاهی ناشی از آتش‌افروزی دو دولت آمریکا و اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین احساس می‌کنیم.

او ادامه داد: بی‌تردید کاشان در طول تاریخ محل تولد و رشد علمی دانشمندان و هنرمندانی است که ایران به آن‌ها می‌بالد، لذا کاشان را شهر تاریخ در قلب ایران‌زمین می‌توانیم بخوانیم.

محققیان افزود: بی‌تردید ثبت جهانی، ثروت ملی برای ملت ایران به شمار می‌رود و هرچقدر بتوانیم ثبت جهانی را افزایش دهیم از یک سو به تولید ثروت دست می‌یابیم و از سوی دیگر به حفظ فرهنگ‌های کهن خود نائل می‌شویم.

نشانه‌های هنر نساجی کاشان به هزاره چهارم قبل از میلاد بازمی‌گردد

محمد شریف زارعی فرماندار ویژه کاشان و دبیر شهر جهانی صنایع‌دستی نیز در این آیین گفت: در حال حاضر 7 رشته صنایع‌دستی در حوزه بافته‌های سنتی در این شهر فعال است.

او ادامه داد: پیشینه هنر در این شهرستان به دوران باستان بازمی‌گردد، به‌نحوی‌که ردپای هنر نساجی به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد.

فرماندار ویژه کاشان افزود: اگرچه پیشینه حیات اجتماعی انسان در کاشان به بیش از چهل هزار سال قبل بازمی‌گردد بااین‌حال تمدن از این سرزمین و از هفت هزار سال قبل آغاز و سپس در دوران اسلامی به اوج رسید به‌گونه‌ای که در دوران صفوی کاشان به یکی از مراکز اصلی تولید هنرهای نساجی ایران تبدیل شد.

مسئولیت ما در حوزه شهر جهانی از امروز آغاز می‌شود

احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز در این مراسم با ایراد سخنانی گفت: امروز برای شهروندان دارالمؤمنین کاشان و تمامی هم‌وطنان این سرزمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا امروز به‌صورت رسمی کاشان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: امروز گردهم آمده‌ایم تا این ثبت جهانی را پاس بداریم، بااین‌حال صراحتاً عرض می‌کنم کار ما تازه از امروز آغاز شده، زیرا مسئولیت سنگینی در خصوص حفظ این عنوان جهانی داریم.

ثبت جهانی باعث ارتباطات جهانی کاشان می‌شود

شیخ آصف، عضو شورای جهانی صنایع‌دستی نیز در این آیین گفت: در زمستان سال گذشته به کاشان آمدیم و با همکارانم، عاشق فرهنگ، تمدن و هنر این شهر تاریخی به‌ویژه معماری کاشان شدیم.

عضو شورای جهانی صنایع‌دستی ادامه داد: از امروز مسئولت مهمی بر عهده شماست، لذا باید تلاش کنیم تا ثبت جهانی باعث ارتباطات جهانی کاشان شود.

او افزود: من به کشورهای مختلفی سفر کرده‌ام، لذا هنر و معماری کاشان برای من و همکارانم رنگ و بوی متفاوتی دارد، بنابراین خرسندم تا عنوان شهروند افتخاری این شهر را که شامگاه روز گذشته به من اعطا شد باافتخار بپذیرم و آماده هرگونه همکاری به‌منظور توسعه کاشان از منظر نساجی هستم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081500791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha