تحویل فلزیاب‌های توقیف‌شده استان زنجان برای معدوم‌سازی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از تحویل ۸۵ فلزیاب توقیف شده استان زنجان برای امحا و معدوم‌سازی به یگان حفاطت میراث‌فرهنگی استان همدان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سرهنگ حبیبیان گفت: امسال برای اولین بارپس از هماهنگی‌های لازم، انجام مراحل اداری, اخذ مجوزهای لازم و طبق دستور العمل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، کردستان، همدان و کرمانشاه، فلزیاب‌های توقیف شده خود را برای امحا و معدوم‌سازی به یگان حفاطت میراث‌فرهنگی استان همدان تحویل دادند تا در مراسمی در استان همدان با حضور مقامات و یگان حفاظت آن اداره کل معدوم شوند.

تحویل فلزیاب‌های توقیف‌شده استان زنجان برای معدوم‌سازی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان در مراسم تحویل این فلزیاب‌ها در همدان افزود: ۸۵ فلزیاب استان زنجان که توسط نیروهای یگان حفاظت و نیروی انتظامی کشف شده‌اند به منظور اشغال نکردن فضای مخزن موزه و همچنین اطمینان حاصل کردن ازعدم بازگشت به چرخه بازار در استان همدان معدوم خواهند شد.

او گفت: دستگاه فلزیاب‌های کشف و ضبط شده با حضور جمع دار اموال استان و کارشناسان یگان‌حفاظت استان به فرمانده یگان‌حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تحویل داده شد تا به زودی دستگاه‌های فلزیاب این شش استان معدوم شوند.

سرهنگ حبیبیان بیان کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی_فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

او گفت: مردم استان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوکی در این خصوص مراتب را با سامانه ارتباط تلفنی ۰۹۶۶۲ (دریافت اطلاعات مردمی در ارتباط با تخلفات حوزه میراث‌فرهنگی) در میان بگذارند. تذکرات و اخطارها و پیامک‌هایی که یگان حفاظت برای میراث فرهنگی و تخریب اعلام می‌کند ارزشمند است، این نوع اقدامات منجر به کاهش شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081600833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha