هنر نی چیت بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیا شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنر نی چیت بافی در دولت سیزدهم پس از اقدام‌های عملی دولت و با کمک هنرمندان این رشته احیا شده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، سعید طالبی‌پور با اعلام این خبر گفت: این رشته صنایع‌دستی که پیش این رو به فراموشی بود به‌طوری‌که تعداد انگشت‌شماری هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی در این زمینه فعالیت می‌کردند اما این هنر با اجرای دوره‌های آموزشی در مناطق شهری و روستایی، معرفی در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای و برپایی کارگاه‌های زنده در استان احیا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با هدف حفظ و احیای مشاغل سنتی، ترویج استفاده از وسایل و کالاهای ساخت تولیدکنندگان داخلی احیای رشته‌های صنایع‌دستی در حال فراموشی در دستور کار است.

طالبی‌پور بیان کرد: برای حمایت از رونق تولید این رشته‌های صنایع‌دستی دولت همچنین وام‌های بانکی به متقاضیان پرداخت می‌کند که تاکنون ۱۵ کارگاه راه‌اندازی شده است.

او تصریح کرد: برای راه‌اندازی این کارگاه‌های صنایع‌دستی ۵۰۰ میلیون‌ تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه راه‌اندازی هر کارگاه صنایع‌دستی سه تا پنج فرصت شغلی ایجاد می‌کند، ادامه داد: حمایت از ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی از رویکردهای دولت سیزدهم برای حمایت از تولید در این حوزه است.

طالبی‌پور تأکید کرد: تاکنون ۳۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی در استان شناسایی‌ شده که این هنرمندان در جاجیم‌بافی، سفره‌بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته‌بافی، رندبافی، گچمه‌بافی، ریسندگی، سوزن‌دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه‌چادر بافی مهارت دارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082000996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha