جشنواره‌ای به شکرانه برداشت یاقوت‌های سرخ در منطقه جهانی اورامانات

استان کردستان و منطقه جهانی هورامان از جمله مراکز تولید انار با کیفیت در کشور است که هرساله به هنگام رسیدن این میوه پربرکت، جشنی به شکرانه برداشت آن برگزار می‌شود.

میراث  آریا: جاذبه‌های گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگی‌های محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی‌شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می‌دهند خود می‌توانند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران تلقی شوند. امروزه اهمیت برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است. 

رویدادهای فرهنگی و هنری هم که قسمت عمده‌ای از مراسم و رویدادها را در ایران شامل می‌شود، جزئی از این نوع گردشگری هستند. فعالیت‌ها و رویدادهای هنری همچون نمایشگاه‌های عکس، کنسرت‌ها و جشنواره‌های موسیقی، جشنواره‌های آیین سنتی و محلی و جشنواره فیلم و… از این دسته اند.  
گردشگری رویداد یکی از عوامل انگیزشی مهم در گردشگری است که در برنامه های توسعه و بازاریابی اکثر مناطق، عاملی مهم به شمار می رود. درصورتی که مدیران و برنامه ریزان در تمامی سطوح و تمامی اشکال گردشگری، توسعه‌ای تک بعدی را مدنظر قرار دهند و بدون توجه به ذی نفعان اقدام به توسعه کنند، قادر نخواهند بود جاذبه‌ای پایدار ایجاد کنند و دستیابی به اهداف متنوع توسعه رویداد امکانپذیر نخواهد شد.
 مقصدها و مسیرهای گردشگری به عنوان کانون اصلی جذب گردشگران داخلی و خارجی، نقش اصلی در توسعه صنعت گردشگری دارند، زمانی می‌توان یک مقصد را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربه‌های منحصر به‌فرد و جدید را ارائه کرد که این نقش برعهده رویدادهای گردشگری نهاده شده است.
رویداد در ترکیب با توسعه گردشگری باعث شکل‌گیری جاذبه می‌شود و از طریق برنامه‌ ریزی، بازاریابی و اجرای اصولی، به عنوان یکی از راهبردهای مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق و زمان‌های مختلف در کشور محسوب می‌شود.
برگزاری رویدادهای گردشگری با همکاری جوامع محلی علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی باعث افزایش مشارکت‌ اجتماعی در برنامه‌های مختلف می‌شود و زمینه‌ای برای احیای هنرها و آداب و رسوم و معرفی آنها به نسل‌های جدید و البته زمینه موثری برای جذب گردشگر، معرفی هدفمند مناطق به ویژه روستاها و مناطق بکر است.

جشنواره‌ای به شکرانه برداشت یاقوت‌های سرخ در منطقه جهانی اورامانات

امسال هم با گذر از جاده‌های پرپیچ‌وخم و کوهستانی و  پاییز هزار رنگ هورامانات، به روستای هدف گردشگری دله‌مرز محل برگزاری جشنواره استانی انار رسیدیم، جشنی که روز پنج‌شنبه ١٨ آبان‌ماه سال‌جاری با همکاری اداره جهاد کشاورزی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، فرمانداری و بخشداری سروآباد و دهیاری روستای دله‌مرز و با حضور استاندار کردستان جمعی از مسئولان استانی و شهرستان، علاقه مندان و گردشگرانی از سراسر کشور در دل طبیعت برگزار شد.

استاندار کردستان در این مراسم گفت: امروز در یکی از زیباترین و بکرترین نقاط دنیا هستیم، دیاری که مردمان آن به‌سان طبیعت زیبا، در پایمردی و استقامت هم‌چون کوهستان شاهو، در بزرگی و شکوه و عظمت همچون کوه کوسالان و در زلالی و پاکی مانند رود خروشان سیروان هستند.

جشنواره‌ای به شکرانه برداشت یاقوت‌های سرخ در منطقه جهانی اورامانات

اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: امروز استان کردستان سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها، شادی و نشاط و در کنار هم بودن است و میزبانان این منطقه امروز هر آنچه را که در اختیار داشته‌اند در طبق اخلاص گذاشته و به مردم عرضه کرده‌اند.

استاندار کردستان با بیان اینکه تمرکز ما در دولت سیزدهم توسعه صنعت گردشگری در سطح استان است، افزود: امروزه گردشگری در ابعاد مختلف ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ، سلامت، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ورزﺷﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و...مطرح می‌شود که گردشگری کشاورزی هم بخشی از آن است.

او عنوان کرد: خوشبخانه استان کردستان در سال‌جاری با حضور مهمانان و گردشگرانی از سراسر کشور، موفق به برگزاری چندین جشنواره در بخش گردشگری کشاورزی شده است.

 زارعی‌کوشا با تاکید بر توسعه راه و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور رونق زیرساخت‌های گردشگری استان افزود: در دو سال گذشته بیش از ٣٠٠ کیلومتر از راه‌های استان آسفالت شد که عمده این راه‌ها، محور گردشگری بوده است.

استاندار کردستان یادآور شد: در سفرهای رئیس جمهوری به کردستان اعتبار مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری ابلاغ و مصوب شد که امیدواریم آنچه وظیفه دولت و آنچه به‌عنوان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری است دنبال شود.

جشنواره‌ای به شکرانه برداشت یاقوت‌های سرخ در منطقه جهانی اورامانات

توسعه باغات انار با هدف رونق تولید و معرفی ارقام برتر محلی، نقش احداث باغات انار در گردشگری کشاورزی و کارآفرینی و ایجاد انگیزه در نسل جوان و توسعه پایدار از محورهای این جشنواره بود.

همچنین عرضه محصولات و فرآورده‌های جانبی انار، اجرای مراسم انارگردانی، عرضه تولیدات صنایع‌دستی منطقه، دف‌نوازی، برگزاری موسیقی سنتی و معرفی آیین‌های محلی و ... از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد فرهنگی بود.

برداشت انار در منطقه جهانی اورامانات از نیمه مهر آغاز می‌شود و تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.

جشنواره‌ای به شکرانه برداشت یاقوت‌های سرخ در منطقه جهانی اورامانات

انتهای پیام/

کد خبر 1402082000998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha