ثبت ۱۸ رویداد استان سمنان در تقویم گردشگری کشور، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی، گردشگری و فرهنگی

عصر حاضر عصر گردشگری است و این عصر فرصتی ویژه برای برخی کشورها مثل ایران به شمار می‌رود که استان سمنان هم با توجه به مواهب خدادادی و تاریخی جزء مقاصد گردشگری در سطح کشور محسوب می‌شود و می‌توان از این ظرفیت در سطح بین‌المللی نیز استفاده کرد.

جواد طیبی کارشناس روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در یادداشتی نوشت: یکی از مسائلی که در توسعه گردشگری می‌تواند مؤثر باشد، ایجاد باور به این صنعت در جامعه است و باید نگاه مردم و مسئولان به گردشگری و مسافر تغییر پیدا کند تا از مواهب این صنعت بهره‌مند شویم، زیرا چرخه اقتصادی صنعت گردشگری حتی اگر به‌صورت مستقیم در زندگی برخی افراد محسوس نباشد، در سطح کلان اقتصادی مؤثر است و نتیجه آن در زندگی مردم دیده می‌شود.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری است که باید در سطح ملی و فراملی معرفی شود. رویدادهای گردشگری شامل آیین‌ها، مراسم‌، جشن‌ها و مناسبت‌های خاص است که در نقاط مختلف استان سمنان با هدف معرفی ظرفیت‌ها برگزار می‌شود و فرصت مناسبی را برای توسعه پایدار گردشگری در مناطق مختلف استان فراهم می‌سازد. برگزاری رویدادهای گردشگری نه‌تنها موجب آشنایی گردشگران بافرهنگ و آداب‌ورسوم مناطق مختلف استان می‌شود بلکه در ارتقای نشاط و همدلی اجتماعی بسیار مؤثر هستند. گردشگری رویداد فرصت مناسبی برای جذب گردشگران و تبادل فرهنگی با آنان است، زیرا مخاطبان رویدادهای گردشگری می‌دانند برای درک بهتر آن رویداد باید در محل حضور داشت و آن را از نزدیک تجربه کرد و در واقع آنچه در گردشگری رویداد بیش از سایر جنبه‌ها اهمیت پیدا می‌کند، خلق رویداد برای مدیریت سفر و توزیع سفر با هدف رشد گردشگری مناطق است که می‌تواند باعث توزیع ثروت همگام با توزیع سفر شود. برجسته‌سازی رویدادهای بومی و محلی استان سمنان می‌تواند بخشی از سفر گردشگران به این استان را هدفمند کند و موجب سودآوری بیشتر گردشگری برای استان سمنان و به‌ویژه مناطق روستایی شود.

نخستین موضوع در توسعه و رونق گردشگری، معرفی ظرفیت‌های گردشگری و آداب‌ورسوم و پس‌ از آن تأمین زیرساخت‌های مناسب برای میزبانی از گردشگران است. با توجه به رشد بوم‌گردی‌ها و احیای صنایع‌دستی و گردشگری در روستاها، با تکیه‌بر گردشگری روستایی و برندسازی جشنواره‌ها و رویدادهای بومی و محلی استان نیز می‌توان به توسعه اقتصاد و اشتغال روستاها کمک کرد. جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری یک فرصت عالی برای توسعه گردشگری و معرفی استان است و باید از این فرصت‌ها برای توسعه همه‌جانبه استان استفاده کرد، زیرا می‌تواند علاوه برجذب گردشگر، شرایط توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در استان را فراهم کند.

با هدف پاسداشت فرهنگ محلی مردم این استان و با پیگیری‌های انجام‌شده ۱۸ رویداد گردشگری استان سمنان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است. ورود رویدادهای گردشگری به سامانه ثبت رویدادهای گردشگری کشور اقدامی کارشناسی و بر پایه تجمیع شاخص‌ها و کسب نظرات کارشناسی مربوطه است. کار ثبت این موارد فرهنگی و گردشگری در راستای تحقق ساماندهی و حرفه‌ای سازی گردشگری رویداد از راهبردهای سامان‌دهی مقاصد و مسیرهای جدید گردشگری صورت گرفته است. این اقدام زمینه‌ای جذاب و کارآمد از رویدادهای گردشگری متنوع را پیش روی گردشگران خواهد گشود تا با اطمینان از کیفیت برگزاری، سفری متنوع به مقصد رویداد موردنظر را برنامه‌ریزی کنند. اخذ گواهینامه ثبت رویدادهای گردشگری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باعث شناخته شدن بهتر و برند شدن آن رویداد در سطح کشور می‌شود. رویدادها به‌عنوان یک محرک مهم گردشگری برای نمایاندن آیین‌ها، مراسم و جشن‌ها در مناسبت‌های خاص اجراشده و در برنامه‌های توسعه‌ای و بازاریابی نقش مؤثر و برجسته‌ای ایفا می‌کنند و تلاش و رویکرد جامعه گردشگری استان در جهت معرفی آیین‌ها در قالب رویدادهای گردشگری کشور با استمرار همراه خواهد بود و به‌عنوان رسالتی مهم در صنعت گردشگری این استان به شمار می‌رود.

جشنواره اقوام ایرانی گرمسار، جشنواره سفر به دشت شقایق‌های میامی، جشنواره گردشگری زاغ بور شاهرود، جشنواره عشایر ایل سنگسر، بزرگداشت روز تاریخانه دامغان و جشنواره پنیر البرز مرکزی سرخه، جشنواره سفر به توران شاهرود، جشنواره اُرس برفی شاهرود، جشنواره سفر به دیار قومس دامغان، جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد، جشنواره گولاچ سرخه، جشنواره گل غلتان دامغان، جشنواره آش زنگلاچو دامغان، جشنواره سیب سرخه، جشنواره سنجد کلامو شاهرود، جشنواره نوسال دامغان و جشنواره گل و گلاب شاهرود، جشنواره انار درجزین از جمله رویدادهای گردشگری ثبت‌شده استان سمنان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور است.

نظر به اهمیت و ضرورت ترویج و توسعه گردشگری رویداد محور باهدف توسعه مکانی و زمانی سفر در سراسر استان و نظر داشت معیارها و ویژگی‌هایی نظیر استمرار در برگزاری، دسترسی مناسب، تجربه‌محوری و قابلیت تبدیل‌پذیری به محصولات گردشگری داخلی و بین‌المللی تقویم رویدادهای گردشگری کشور و تعیین فهرست رویدادهای شاخص گردشگری این استان گامی مهم در این حوزه به شمار می‌آید.

دستیابی به اهدافی ازجمله خروج از فصلی بودن گردشگری و متوازن ساختن سفر در استان، تنظیم رویدادها در تقویم به‌منظور برگزاری در زمان و مکان مشخص و نیز هدفمند و برنامه محور کردن رویدادها ازجمله دستاوردهایی به شمار می‌آید که در پی ثبت ۱۸ رویداد گردشگری استان سمنان در تقویم گردشگری کشور محقق می‌شود و بسیاری از گردشگرانی که از اقصی نقاط جهان و باسلیقه‌های گوناگون قصد سفر به ایران را دارند در صورت اطلاع از زمان، مکان و محتوای برگزاری رویدادهای فرهنگی استان، می‌توانند برنامه‌ریزی هدفمندتری برای سفر خود داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha