جزایز ناز از عجایب هفتگانه قشم

جزایر ناز پدیده‌ای منحصربه‌فرد و یکی از عجایب هفتگانه قشـم است که در یک کیلومتری ساحل در احاطه آب‌های فیروزه ای خلیج‌فارس قرار دارد.

 جزایر ناز از مهم‌ترین دیدنی‌های قشم است که برای دیدن آن باید منتظر جزر دریا و پایین آمدن آب شد. در این جاذبه دیدنی می‌توان از سکوی صخره‌ای چشم‌اندازی متفاوت از خلیج‌فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم را تماشا کرد و طلوع یا غروب آفتاب را از زاویه‌ای متفاوت دید.

این جاذبه شگفت‌انگیز که یکی از سایت های ژئوپارک قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می‌آید، با فرودگاه بین‌المللی قشم 37/2 کیلومتر فاصله دارد. فاصله جزایر ناز با اسکله مسافربری شهید ذاکری، ۲۹ کیلومتری و تا بندر لافت جابه‌جایی همراه با خودرو ۶۱ کیلومتر است.

در زمان جزر چند صخره بیرون آمده در ساحل جزیره ناز با باریکه‌ای از شن‌های درخشان به جزیره قشم متصل می‌شود جزایر ناز متشکل از دو جزیره است. مساحت این دو جزیره که ساحل شنی ندارند تقریباً سه هکتار است.

جزایر ناز با دیوارهای صخره‌ای احاطه‌ شده است، دیوارهایی که ارتفاع آن‌ها به پنج‌ تا ۱۰ متر می‌رسد. در زمان جزر چند صخره بیرون آمده در ساحل جزیره ناز با باریکه‌ای از شن‌های درخشان به جزیره قشم متصل می‌شود، پدیدهای که دیدن آن هر گردشگری را شگفت‌زده خواهد کرد.

این باریکه یـک کیلومتری، تامبولو نامیده می‌شود و گردشگران پس از طی کردن آن به جزایر ناز با مساحت حدود ۳۰ هزار مترمربع می‌رسند، مکانی مسطح که‌موج‌های خروشان بر صخره‌ها می‌کوبد و چشم‌اندازی متفاوت و به‌یادماندنی از خلیج‌فارس را به بیننده ارائه می‌کند.

در گذشته ماهی گیران برای استراحت به جزایر ناز می‌آمدند. آن‌ها چند اتاقک نیز برای استراحت در این جزایر ساخته بودند که امروزه بقایای آن‌ها در این مکان دیده می‌شود.

جزایز ناز از عجایب هفتگانه قشم

مردم محلی به جزایر ناز «دو کرده» می گویند، یعنی جایی که نیمی از روز به خشکی متصل می‌شود و نیمی از روز در آب قرار دارد.

جزایر ناز زمانی که سـطح آب دریا بالا می‌آید، تنها از ساحل قشم قابل‌تماشا هستند، اما زمانی که سطح آب پایین می‌رود، راه نسبتاً باریکی بین این دو جزیره باز می‌شود، مسیری که می‌توان با پای پیاده طی کرد. در واقع دو جزیره قشــم و ناز مدام به ساحل متصل و دوباره جدا می‌شوند، درست به همین دلیل به این جزایر، ناز میگویند؛ گویی دریا هر روز محکوم‌به کشیدن ناز این جزایر کوچک در نزدیکی ساحل است.

 جزایر ناز در سمت جنوب قرار دارند و باد از پشـت به آن‌ها می‌وزد. زمانی که باد به جزیره می‌رسد و به صخره‌ها برخورد می‌کند از اطراف آن‌ها پهلو می‌گیرد و به جای اینکه امواج دریا را به سمت ساحل هدایت کند، باعث پیوستن و شکافتن آن‌ها به سمت هم می‌شود.

 پیاده‌روی در دریا، عکاسی و ماهیگیری قدم زدن در آب‌های خلیج‌فارس تجربه‌ای بی‌نظیر است که خاطره آن در ذهن شما نقش خواهد بست.

جزایز ناز از عجایب هفتگانه قشم

زمینه مناسب، منظره زیبای دریا، باد و شرایط اقلیمی مساعد و همکاری سازمان منطقه آزاد قشم برای حمایت از رشته‌های هوایی باعث جلب هرچه بیشتر ورزشکاران به ساحل ناز شده است.

در ساحل جزایر ناز چادرهای دائمی برای اجاره تجهیزات و استفاده آموزشی یا تفریحی از پاراگلایدر وجود دارد و مسافران و گردشگران می‌توانند به‌صورت حضوری و با کمک‌مربیان به این تفریح بپردازند.

جت اسکی، قایق‌سواری، غواصی، شترسواری و اسب‌سواری در نزدیکی دریا، پاراگلایدر، کایــت بورد، پاراموتــور، چتربازی و باد سواری تماشــای آب‌های نیلگون خلیج‌فارس از بالا و پرواز بر فراز ســواحل جنوبی ایران، از جمله تفریحات ساحلی و دریایی در سواحل این جزایر هستند.

جزایز ناز از عجایب هفتگانه قشم

در خـود جزیره ناز امکانـات اقامتی وجود ندارد، اما گردشگران می‌توانند در ساحل ناز و حاشیه پارکینگ، چادر برپا کنند، در این مکان‌ها امکانات برق و سرویس بهداشــتی وجود دارد. گردشگران همچنین می‌توانند برای اقامت به هتل‌های نزدیک جزیره ناز و  اقامتگاه بوم گردی مراجعه کنند.

بهترین زمان سفر به جزیره ناز از اواسط پاییز تا اوایل بهار و به گفته برخی گردشگران فصل زمستان است. در این زمان از سال متوسط دما تقریباً ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و دما از 24/5 سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود، به علاوه این زمان از سال زمان مهاجرت پرندگان و لاک پشت‌ها نیز است و گردشگران می‌توانند این موجودات خارق‌العاده را در جزیره ناز مشاهده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha