نمایندگان مجلس: «انجمن خیرین» روح تازه‌ای به کالبد میراث‌فرهنگی کشور می‌دمد/ تکیه به مردم یعنی موفقیت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اهمیت تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی تاکید کردند.

میراث آریا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوهایی با خبرنگار میراث آریا بر ضرورت تشکیل انجمن های مردمی و سمن های فرهنگی در حوزه های مختلف تاکید کردند. به گفته نمایندگان با وجود بودجه کم و ناچیز وزارت میراث فرهنگی این ابتکار بهترین راه برای رسیدگی به بناهای تاریخی است.

اداره امورات کشور توسط مردم منفعت جامعه را به‌دنبال دارد

سید مهدی فرشادان نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی مجمع خیرین میراث‌فرهنگی می‌تواند موجب حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی در سطح کشور شود.

او اضافه کرد: وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند از طریق مجمع خیرین حفاظت بهتری از اماکن و بناهای تاریخی داشته باشد.

فرشادان با اشاره به ضرورت ارائه طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی برای حفاظت و احیای میراث‌فرهنگی، گفت: وجود خیرین و و حمایتشان از میراث‌فرهنگی باعث می‌شود وزارت میراث‌فرهنگی با پشتوانه بیشتری به ارائه و حمایت از طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی بپردازد و با عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در بخش میراث‌فرهنگی، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی انجام دهد.

این نماینده در پایان با قدردانی از طرح‌های وزارت میراث‌فرهنگی در تجلیل از مفاخر میراث‌فرهنگی و ایجاد مجمع خیرین گفت: طرح‌هایی از این قبیل در همه حوزه‌ها می‌تواند به معنای واقعی هر بخشی را مردمی‌تر کرده و باعث شود خود مردم نیز همراه با مسئولان از داشته‌ها و سرمایه‌های کشور مراقبت کنند.

تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی عقب‌ماندگی‌های تاریخی این حوزه را برطرف می‌کند

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی  در خصوص راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، گفت: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی همانند گروه خیران مدرسه‌ساز و سایر گروه‌های خیر، اتفاق بسیار مهم و درستی است و امیدواریم تشکیل این مجمع، الگویی برای کشور شود.

او افزود: ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی کشورمان باید به دنیا معرفی شود در حالیکه اعداد بودجه‌ای دولت برای آن اعداد قابل توجهی نیست و با ایجاد مجمع خیرین میراث‌فرهنگی عقب‌ماندگی‌ها را برطرف می‌کند.

دهمرده ادامه داد: از بخش‌خصوصی و خیران می‌خواهیم تا به مجمع خیرین میراث‌فرهنگی بپیوندند تا از این طریق ظرفیت‌های گردشگری شکوفا و باعث جذب گردشگران خارجی شده و در نهایت باعث رونق و شکوفایی اقتصاد کشور شود.

نماینده مردم زابل در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های تاریخی ایران بسیار زیاد است و قطع به یقین دولت با بودجه اندک به تنهایی نمی‌تواند از عهده مشکلات و حتی مرمت و بازسازی آثار و بناهای تاریخی برآید. بنابراین با توجه به کمبود اعتبارات دولتی در این زمینه، تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی، امری ضروری به نظر می‌آید.

با اعتبارات ناچیز دولتی نمی‌توان کار بزرگ انجام داد

سید محمدرضا میرتاج الدینی با تاکید بر تاثیر مثبت حضور بخش خصوصی در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: ورود بخش‌خصوصی به حوزه میراث‌فرهنگی امروز مظلوم واقع شده و متاسفانه تصور همگان بر آن است که باید بخش دولتی به کمک آن بشتابد، در حالی که در همه جای دنیا به طور معمول از بخش‌خصوصی استفاده می‌شود.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نتوانسته‌ایم به طور شایسته از توانمندی‌های بخش خصوصی برای گسترش امکانات در اختیار مردم استفاده کنیم.

میرتاج الدینی افزود: بدون شک تا زمانی که خیرین و بخش خصوصی وارد میدان نشوند، هیچ‌گام اساسی در حفظ و نگهداری و مرمت آثار تاریخی برداشته نخواهد شد. بدیهی است با امکانات و اعتبارات دولتی تحقق آینده امیدوارانه میراث‌فرهنگی محقق نمی‌شود.

نماینده آذرشهر و اسکو در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که یکی از دغدغه های ما ساخت مدرسه بود و امکانات و اعتبارات دولتی پاسخگو نبود تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز و ورود پر قدرتشان باعث تحول شگرفی در این زمینه شد. امروز و با شنیدن خبر تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی امیدهای زیادی در دل ما و مردم ایجاد شده چرا که بودجه دولتی میراث‌فرهنگی بسیار ناچیز است و با ورود خیرین دلسوز این حوزه می‌توان این نوید را داد که در آینده نه‌چندان دور اتفاقات بسیار مثبتی در این حوزه نیز رقم بخورد.

انجمن خیرین روح تازه‌ای به کالبد میراث‌فرهنگی کشور می‌دمد

محمدرضا پور ابراهیمی در مورد راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، گفت: پیشنهاد تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ میراث‌فرهنگی ایران دانست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خبر خوش تاسیس انجمن‌ خیرین میراث‌فرهنگی، امید زیادی به نجات آثار فرهنگی به مردم داد. آثار تاریخی که در گوشه و کنار کشور پراکنده‌اند و از اعتبارت محدود سالیانه دولتی سهم ناچیزی به آن ها می‌رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طول سالیان گذشته در هر قسمتی یا هر بخشی کار را به دست مردم و گروه‌های نخبه سپردیم آثار مثبتی دیدیم و حتی می‌توان گفت از نتیجه عملکرد مدیران هم به مراتب بهتر بوده است. این حرکت وزارت میراث‌فرهنگی در سپردن امور به نخبگان دلسوز شایسته قدردانی است.

پور ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: این انجمن بی‌گمان می‌تواند با حضور و مشارکت خیرین و دلسوزان کشور و سیاست‌گذاری و تدابیر متناسب با مقتضیات گام‌های اثربخش ماندگاری در این راه خطیر بردارد و عمیقا کمک حال دولت در راه حفظ، پژوهش، مرمت و احیاء و ماندگاری و پایداری مواریث و گنجینه‌های تاریخی-فرهنگی باشد.

تکیه به مردم یعنی موفقیت

محسن زنگنه با اشاره به ضرورت تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی افزود: باتوجه به اهمیت اماکن‌تاریخی برای حفظ و پاسداشت هویت تاریخی کشور، ضمن توجه بیشتر ارگان های متولی از جمله میراث‌فرهنگی، اوقاف و شهرداری به این آثار باستانی، در حال حاضر برای تسریع در مرمت و احیای بناهای تاریخی، واگذاری بهره برداری آنها به بخش خصوصی و ورود خیرین این حوزه که هم نخبه هستد و هم دلسوز احساس می شود، چون دولت با محدودیت منابع مواجه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران در طول عمر با برکت خود نشان داده هر جا به مردم و نخبگان و دلسوزان تکیه کرده نتیجه ای جز بهبود شرایط ایجاد نشده، پس خبر تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی که با ابتکار مهندس ضرغامی شکل گرفته امید را در این حوزه نیز زنده کرده است.

زنگنه با اشاره به سوابق خوب کشور در تشکیل انجمن های خیریه مانند خیرین مدرسه ساز و سلامت خاطرنشان کرد: تشکیل انجمن هایی از این دست باید در کشور رونق بگیرد، امروز نوبت میراث فرهنگی است و باید این انجمن ها در تمام حوزه های فرهنگی کشور نیز ایجاد شود.

اعلام آمادگی مجلس برای تصویب قوانین مرتبط با حفاظت از آثار تاریخی

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی  گفت: بی گمان یکی از اقدامات شایسته وزارت میراث‌فرهنگی به منظور مراقبت و پاسداشت آثار تاریخی تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی است که بوسیله آن مرمت و احیای بناهای تاریخی و مراقبت از محوطه‌های شاخص شتاب گرفته و در نهایت موجب رشد و تعالی این حوزه می شود.

او از اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین مرتبط با حفاظت از آثار تاریخی خبر داد و تصریح کرد: همه افراد جامعه در هر کسوتی اعم از حقوقی و حقیقی وظیفه داریم از میراث‌فرهنگی با ارزش خویش مراقبت کنیم تا بتوانیم آن را به جایگاه واقعی خویش برسانیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تقویت فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد از جمله انجمن خیرین، تصریح کرد: موفقیت در هر طرح و برنامه و به ویژه حوزه های مهم همچون میراث‌فرهنگی مستلزم همراهی مردم است و تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی گامی موثر در راستای دست یابی به اهداف مورد نظر خواهد بود.

تحول عظیم و همه‌جانبه، نیازمند مشارکت مردم در عرصه میراث‌فرهنگی است

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای٬ دولت قادر به تعمیر٬ مرمت و بازسازی همه آثار تاریخی نیست لذا همکاری با بخش خصوصی وراه اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی بهترین راه حل برای رفع مشکلات بخش آثار تاریخی به شمار می‌رود.

آزادی‌خواه به اهمیت بخش آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: احیا و شناساندن اماکن تاریخی که قابلیت جذب گردشگر را دارد می‌تواند به ایجاد شکوفایی اقتصاد گردشگری بیانجامد.

او افزود: احیای بناهای تاریخی دستاوردهای بزرگی برای کشور دارد٬ که مهمترین آن رونق صنعت مهم و راهبردی گردشگری است.

این نماینده در پایان اظهار کرد: در حال حاضر دولت، توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مختلف، سعی می‌کند حفظ و احیای میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری و رونق صنایع‌دستی را محقق سازد. اما ایجاد یک تحول عظیم و یک پیشرفت همه‌جانبه، نیازمند حضور مردم در عرصه میراث‌فرهنگی است چراکه یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ میراث‌فرهنگی کشورمان این است که مردم پای کار بیایند. آبادانی سرزمین و حفظ آن از دغدغه‌های خیرین است و مردم با اطمینان خاطر و اعتماد کامل دنباله‌رو آنان خواهند بود و به این عرصه پا خواهند گذاشت.

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی می‌تواند در پیشبرد امور حوزه مرمت و سامان‌دهی آثار تاریخی راهگشا باشد

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ خود گواه است که در همه امور مشارکت خودجوش مردمی همواره زمینه ساز موفقیت‌های بزرگ بوده که نمونه‌ بارز آن در هشت سال دفاع مقدس متجلی شد.

او با اشاره به اقدام درخور وزارتخانه میراث‌فرهنگی برای ثبت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی گفت: سال‌ها جای خالی چنین نهاد مقدسی در پیکره‌ میراث‌فرهنگی احساس می‌شد و لذا تشکیل این مجمع مردم نهاد بسیار می‌تواند در پیشبرد امور و بخصوص حوزه مرمت و ساماندهی آثار تاریخی راهگشا باشد.

نماینده‌ صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی به نقش آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: احیای بناهای تاریخی که برای گردشگران جذابیت دارد می‌تواند به منجر به توسعه گردشگری شود.

دلخوش میراث‌فرهنگی ارزشمند کشور را متعلق به آحاد مردم شریف ایران دانست و تصریح کرد: اگر چه اعلام موجودیت انجمن گام نخست حرکت طولانی در راستای ایجاد ثبات و پیشرفت در عرصه‌های میراث‌فرهنگی است اما یقین دارم با پشتکار و دلسوزی همه فرهیختگان و متولیان امر و بخصوص مردم فرهنگ دوست ایران، سرانجامی نیکو پیش‌روی آثار تاریخی ایران بوده و امید است با همراهی و همدلی همه میراث‌فرهنگی را حفظ کرده و با شناساندن آن بتوانیم هر روز بر اعتبار و غنی آن بیافزاییم.

مشارکت خیرین در احیای بناهای تاریخی اتفاق بزرگی را خلق می‌کند

فداحسین مالکی نماینده سیستان و بلوچستان با اشاره به خبر خوشحال کننده چند روز اخیر در خصوص تشکیل و راه اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی افزود: تمام دستگاه‌ها برای جلب مشارکت بخش خصوصی و خیرین و ایجاد اتفاقات مهم در این حوزه مسئول هستند. سابقه این نوع مشارکت‌ها و انجمن‌ها در کشور ما درخشان است و باید همه حوزه‌ها به خصوص حوزه‌های فرهنگی به سمت تشکیل این نوع انجمن‌های مردمی بروند.

وی ادامه داد: با این حجم آثار تاریخی در کشور و این میزان بودجه که به نسبت بسیار کم و محدود است راهی جز مشارکت مردم و خیرین وجود ندارد.

او در پایان گفت: منتظر اتفاقات بزرگ و درخشان در حوزه میراث‌فرهنگی هستیم. فراموش نکنیم با ایجاد انجمن‌های خیرین مدرسه‌ساز و سلامت چه اتفاقات مهمی در کشور رخ داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090400194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha