خلأهای قانونی در حمایت از حوزه‌های میراثی در یزد برطرف می‌شود/ تشکیل کمیسیون فرهنگی مجلس پیرامون مسائل مطرح‌شده در یزد

نشست فعالان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور حل خلأهای قانونی در حمایت از توسعه پایدار و امنیت شغلی فعالین این عرصه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، سید محمد رستگاری مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد عصر روز گذشته 6 آذرماه در نشست با فعالین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که با حضور سه تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در محل اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: برای حفاظت از مجموعه بناهای تاریخی نیاز به همراهی و جلب رضایت مردم، مردمی سازی و جلب حمایت‌های دولتی است تا از  آثار ارزشمند، فاخر و تاریخی یزد حفاظت کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: در گوشه و کنار استان در روستاها و شهرها بناها و قلعه‌های خاص، کوچه‌های آشتی‌کنان، دشت، کویر، دریاچه و... وجود دارد.

رستگاری بابیان اینکه گردشگری یکی از حوزه‌های اصلی توسعه در استان یزد با قابلیت‌های زیاد است، گفت: اقدامات بسیار خوبی در مجموعه‌های دولتی انجام‌گرفته است و شرایط متفاوتی در مسافرخانه‌ها، بوم گردی‌ها، مراکز اقامتی و ... انجام‌شده است.

او به چالش‌هایی در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل، آسیب‌های کرونا، مشکلات تورم، فروش صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در جذب جوانان به رشته‌های دانشگاهی در حوزه صنایع‌دستی علاقه‌مندی وجود دارد و در این راستا تولید صنایع‌دستی دنبال می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد عمده مشکلات تولیدکنندگان صنایع‌دستی را، فروش محصول، شیوه اقتصادی نمودن تجاری‌سازی و فروش محصولات دانست.

رستگاری افزود: در این راستا تعدادی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برپاشده است، ازجمله دومین نمایشگاه صنایع‌دستی با رویکرد توجه به بسته‌بندی و صنایع بسته‌بندی برگزارشده است.

او بیان کرد: استفاده از صنایع‌دستی به منظور هدایا یکی از اقدامات مهم در حمایت از تولیدات صنایع‌دستی بوده که می‌توان با هنرمندی بهتر در امر بسته‌بندی محصول و آماده‌سازی بسته‌های تلفیقی از صنایع‌دستی روند بهتری را در معرفی و حمایت از صنایع‌دستی داشت.

رستگاری در پایان گفت: در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نیازمند اجرای طرح‌ها و اقدامات بیشتری هستیم تا توسعه پایدار و حمایت از اشتغال در این امر محقق شود.

در این نشست سید علی یزدی خواه، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه راهکار به برخی مباحث و مشکلاتی که فعالین صنایع‌دستی در حوزه‌های مرتبط با خود داشتند، اظهار کرد: تشکیل هلدینگ صنایع‌دستی یکی از وظابف اصلی وزارت است، وزارت و صنایع باید زیرساخت لازم برای بازاریابی، فروش و صادرات را با برقراری تعامل و ارتباط با سازمان‌های خارجی و دفاتر نمایندگی انجام داده و سهم فروش محصولات را به تولیدکنندگان صنایع‌دستی پرداخت کند.

او در خصوص چالش‌ها و مباحثی که پیرامون تعیین حریم بافت‌ها و جبران حقوق از دست رفته مالکان و صاحبان اثر مطرح است نیز گفت: مقرر شود در این امر زمین معوض به افراد داده شود، به همین جهت راه و شهرسازی با توجه به اختیاراتی که درزمینه‌ی زمین داد باید متولی می‌شد و انتخابات این ارگان برای اجرای این امر بهتر از وزارت میراث بوده است.

همچنین بیژن نوباوه، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این دیدار اظهار کرد: حل مشکلات حقوقی باید هدف میراث‌فرهنگی باشد و پلاک‌های ارزشمند نباید رها شود که نیاز است جاذبه‌هایی برای حل اختلافات در ملک‌های فاخر توسط میراث‌فرهنگی اجرا شود تا بتوان از این مجموعه‌ها محافظت کرد.

او با اشاره به اینکه ریل‌گذاری برای حمایت از حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس انجام‌گرفته است، بیان کرد: بیش‌ترین مصوبات در حوزه حمایت از گردشگری و میراث­فرهنگی بوده و در این خصوص قوانین برای بهره‌مندی از تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی، بیمه هنرمندان و ... نهایی شده است که قابلیت استفاده و بهره‌مندی از آن توسط فعالین این بخش وجود دارد.

نوباوه گفت: هرچند بودجه دولت با ریل‌گذاری ما متفاوت است اما با نگاه خوبی به قانون برنامه و بودجه برنامه‌ها نوشته می‌شوند، چراکه بعضاً مشکلات مطرح‌شده در این نشست در دیگر نقاط کشور به شیوه دیگری مطرح‌شده است.

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از کمیسیون فرهنگی در خصوص رسیدگی دقیق‌تر به مشکلات مطرح‌شده توسط فعالین میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی خواستار شد.

مقرر شد یکی از جلسات کمیسیون فرهنگی پیرامون بررسی مشکلات زیرساختی حمل‌ونقل در استان، رسیدگی به مسائل استان یزد در امر مثلث طلایی گردشگری، حذف یزد از تورهای خارجی توسط شرکت‌ها و... تشکیل شود تا یزد سال ۱۴۰۳ شرایط بهتری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی در کسب‌وکارهای این حوزه را داشته باشد.

 در این نشست معاونت‌های مختلف میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، فعالین گردشگری، صنایع‌دستی و... به بیان چالش‌های خود پرداخته و پیشنهادات لازم را به نمایشگاه جهت ریل‌گذاری صحیح در قانون ارائه کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090700372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha