شکوه صنایع‌دستی در پیوند نسل‌ها/ وقتی مادر پته کرمان الگویی برای جوانان می‌شود

معاون صنایع‌دستی کشور پیوند نسل‌ها را بزرگ‌ترین دستاورد حوزه صنایع‌دستی دانست و گفت: جوانان هنرمند ما آینده را می‌سازند و مادران پته ایران خواهند شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مریم‌جلالی چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ در مراسم اختتامیه رویداد ملی کارآفرینی پته سیرجان با اشاره به اینکه قدرت جهان در جهان‌آرایی است، گفت: آرایش جهان به‌دست زنان که رنگ به زندگی می‌دهند، انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: رنگ دادن به زندگی در پته یک نوع قدرت‌نمایی که توسط زنان کرمانی و سیرجانی اتفاق می‌افتد.

او با بیان این مطلب که تولید و  اشتغال فقط برداشت از منابع نیست بلکه بهره‌وری و کار مفید است، بیان کرد: بخش خصوصی راه گشای اقتصاد ایران و جهان است و منافع فردی و بخشی باید در خدمت منافع ملی باشد.

جلالی با اشاره به فرابخشی بودن فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: در دنیای شبکه‌ای امروز که همه با هم ارتباط دارند نیاز به چسب فرهنگی داریم تا همه عناصر نامتجانس (محیط زیست، اقتصاد، صنعت و میراث‌فرهنگی) را به هم وصل کند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید براینکه خانواده مزیت رقابتی ایرانی‌ها است، بیان کرد: صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی شغل نیست بلکه شوق است. بدون انگیزه نمی‌توان از فرصت‌های طلایی استفاده کرد. بین کار دل و کار معمولی فرق است.

او بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش رشته‌های صنایع‌دستی کرمان تاکید کرد و گفت: باید به بازارهای جهانی و محصولات جدید فکر کنیم و هدف فقط تولید نباشد و برندسازی پته برای حضور در بازارهای جهانی انجام شود.

جلالی با تاکید بر اینکه تولیدات و بسته بندی محصولات مطالق سلیقه بازار باشد، بیان کرد: صنایع‌دستی می‌تواند ما را نسبت به نفت بی نیاز کند و  بهره اقتصادی مناسب و باعزتی از صنایع‌دستی ببریم.

او در بخشی دیگر از سخنانش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: سردار به همه ما یاد داد که سرباز بودن واقعا کشورگشایی نیست بلکه فتح دل‌های همه است و این همان آرایش جدید جهان است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد کرد: رویداد کارآفرینی گلیم نیز برگزار شود و خوشه اقتصادی گلیم شکل گیرد.

رویداد کارآفرینی پته در راستای فعالیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی قدم برمی‌دارد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: وزارت میراث‌فرهنگی یک مجموعه فرهنگی، علمی و پژوهشی است و رویداد کارآفرینی پته نیز در همین راستا فعالیت می‌کند.

سعید شاهرخی مسئله‌یابی را یکی از ارکان مهم موفقیت در اقدامات حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی دانست و بیان کرد: در جامعه علمی و عملی برای موفقیت باید نگاه نقادانه، تحلیل گونه و اثرگذار با هدف حل مسئله داشته باشیم.

او از نقش بخش خصوصی در دستیابی به اهداف برای انجام هر اقدامی سخن به میان آورد و گفت:  باید برنامه‌ریزی لازم داشته باشیم و برنامه محور پیش برویم.

سوق دادن جوانان به سوی صنایع دستی منوط به برگزاری رویدادها است

مدیر اجرایی این رویداد نیز گفت: تشویق جوانان به سمت هنرهای سنتی و معرفی هنرهای سنتی و جذب گردشگری و ... از اهداف این رویداد است.

سعیده نجم‌الدینی با بیان این مطلب که رویداد ملی کارآفرینی پته سیرجان در بخش اقتصادی، دانش آموزی و علمی برگزار شده است، بیان کرد: در بخش هنری ۱۲۱۶ اثر از ۷۴۳ هنرمند و ۲۶۰ دانش‌آموز به دبیرخانه ارسال شده است.

او ادامه داد: آثار ارسالی به بخش اقتصادی ۶۳ رزومه و ۷۴ ایده کسب و کار به رویداد راه یافته‌اند و همچنین به بخش علمی شش کتاب و ۱۴ مقاله ارسال شده است.

نجم الدینی تاسیس شرکت تعاونی با مشارکت ذینفعان پته و تاسیس باشگاه پته‌دوزان را از جمله نتیجه مورد نظر از برگزاری این رویداد برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091500821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha