ﺿﻮﺍﺑﻂ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺎریخی هورامان مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: ﺿﻮﺍﺑﻂ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺣﻔﺎﻇﺖ و اﺣﯿﺎء در ﻣﺤﺪوده ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺎریخی منطقه جهانی هورامان/ اورامانات مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد روز شنبه 18 آذرماه 1402 در بازدید از روستای تاریخی و گردشگری پالنگان از توابع شهرستان کامیاران که با همراهی فرماندار کامیاران، سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان و جمعی از مسئولان شهرستان کامیاران انجام شد، اظهار کرد: روستای گردشگری پالنگان در محدوده منطقه جهانی هورامان، دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب‌ورسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: حفظ فرهنگ و اصالت منطقه جهانی هورامان و روستای تاریخی پالنگان باید در نظر گرفته شود تا در کنار ویژگی‌های مبتنی بر اصالت این منطقه، شاهد عادی‌سازی ویژگی‌های بکر و اصیل این منطقه نباشیم.

او با اشاره به اهمیت ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در فهرست آثار جهانی، عنوان کرد: با توجه به رشد گردشگری در سال‌های اخیر در منطقه جهانی هورامان، انتظار می‌رود همکاری مردم و رجوع به ضوابط و مقررات، ساخت‌وسازها در این مناطق تاریخی بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

 مهرزاد با بیان اینکه ثبت جهانی این منطقه باعث شناساندن کردستان در گستره جهانی و رشد چشمگیر گردشگری شده است، افزود: باید برای ماندگاری گردشگران در منطقه برنامه‌ریزی کرد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در ادامه بر بحث آموزش در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: اقتصاد گردشگری در جهان در ردیف سه اقتصاد برتر درآمدی قرار دارد و باید با مدیریت صحیح از این اقتصاد جهانی بهره برد.

 او یادآور شد: با توجه به تاریخ، فرهنگ، طبیعت بکر و چشم‌اندازهای طبیعی، صنایع‌دستی و غذاهای بومی و محلی و نیز جشنواره‌ها، پالنگان شرایط مستعدی در راستای ماندگاری گردشگران را دارا است که نیازمند حفاظت و معرفی است.

 مهرزاد بیان کرد: همچنین ضرورت دارد مردم نسبت به محیط زیست و منابع‌‎طبیعی که نشان از تعامل آن‌ها با محیط پیرامونی خویش دارد اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و از تخریب منابع طبیعی در جریان ساخت‌وسازهای خویش پرهیز نمایند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در پایان سخنانش به قرارگیری پالنگان با اختلاف زیاد نسبت به روستاهای دیگر تاریخی و گردشگری کشور در ردیف نخست مقاصد گردشگری و ثبت ملی جشن نوروزی پالنگان اشاره کرد و خواستار برگزاری باشکوه این جشن در اسفندماه سال‌جاری شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha