ثبت گونه اردک سیاه کاکل در خراسان شمالی

گونه اردک سیاه کاکل بعد از ۱۶ سال در خراسان شمالی ثبت شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، جمعه ۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ محیط‌بانان منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی حین پایش پرندگان آبزی و کنار آبزی سد بارزو شیروان موفق به مشاهده و ثبت تصویر گونه اردک سیاه کاکل در این محل شدند.

بر اساس گزارش‌ها، این پرنده آخرین بار در حوالی سال ۱۳۸۶ در استان خراسان شمالی مشاهده شده است. جنس نر و ماده در این‌گونه متفاوت‌اند و گونه نر آن دارای سرودم سیاه، زیر شکم و پهلوها سفید، منقار خاکستری و رنگ چشم روشن هستند که بنا به گزارش اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی تصویر ثبت شده متعلق به جنس نر از این‌ گونه است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره‌گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که باتوجه‌به دارابودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص‌ترین قوچ اوریال، سال۱۳۵۰ به‌عنوان منطقه حفاظت شده زیست‌محیطی اعلام شده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب‌وهوایی عموماً کوهستانی، با شیب‌های تند و دره‌های عمیق و صخره‌های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته‌ کوه‌های موسوم به کپه داغ را تشکیل می‌دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

در منطقه حفاظت شده گلیل، حیوانات و پرندگانی همچون قوچ و میش اوریال، پلنگ، گربه وحشی، گراز، سمور سنگی، خرگوش، دارکوب قهوه‌ای که بسیار کمیاب است، سهره سیاه و کبک دری نیز زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101300699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha