رواق ضلع شمال‌شرقی مسجد جامع عتیق قزوین مرمت شد

معاون میراث‌فرهنگی قزوین از پایان پروژه مرمت رواق ضلع شمال‌شرقی مسجد جامع عتیق معروف به حجره ابوترابی خبر داد

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: این پروژه از سال گذشته تحت نظارت کارشناسان مرمت اداره‌کل آغاز شد و با اعتبار 18 میلیاردریال از محل اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهوری به قزوین به‌اجرا درآمد.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین با اشاره به اقدام‌های مرمتی این پروژه افزود: برداشت کل الحاقات، اجرای بدنه‌سازی کل حجره، طراحی و اجرای سیستم الکتریکی و مکانیکی و مرمت تزئینات داخلی و خارجی حجره شامل بندکشی، شیشه‌اندازی، رنگ‌آمیزی و... از جمله اقدام‌هایی است که در این پروژه انجام شده‌است.   

او تصریح کرد: این مسجد از جمله بناهای شاخص تاریخی قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر واقع شده و طی سالیان گذشته به‌منظور حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند بخش‌های مختلف آن مرمت شده و مرمت سایر بخش‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهارایوانی کشور است که آثار معماری ادوار تاریخی را به‌نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به‌دستور هارون‌الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، ‌صفوی و قاجار الحاقاتی در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101901058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha