اثرات میراثی امیرکبیر

توطئه خواص دربار قاجار،  صدراعظم ۴۴ساله و با کفایت ایران را ۲۰ دی ماه ۱۲۳ به کام مرگ برد و یکی از غم‌انگیزترین رویدادهای تاریخی در ایران رقم خورد.

حسین رضایی کارشناس حوزه گردشگری و فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی نوشت: صبحگاه ۲۰ دی ماه ۱۲۳۰ در حالی آغاز شد که توطئه‌ای برای حذف بزرگ‌مرد تاریخ اصلاحات ایران یعنی امیرکبیر، در حال وقوع بود.  این توطئه به مدیریت مهدعلیا، آقاخان نوری،  دسیسه‌های داخلی و خارجی و دستور ناصرالدین شاه توسط علی خان فراش‌باشی در حمام فین کاشان انجام شد و میرزا تقی خان امیرکبیر را شهید و بدیار حق فرستاد.

از آن واقعه ۱۷۲ سال می‌گذرد و امیر کبیر چهره‌ای نام‌آشنا برای مردم ایران نیست.  از او بسیار شنیده‌ایم و خدمات او در کتب مختلف به تحریر آمده است اما آنچه بیش از همه باید به آن توجه داشت اثرات میراثی امیرکبیر در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگی است.

۳۹ ماه اصلاحات در حوزه‌ها اجتماعی، مالی، آموزشی، فرهنگی و نظامی،  یادگارهای ماندگار ی از او گذاشت. که به عنوان مثال بنیان‌گذاری نخستین بیمارستان دولتی، اصلاح امور مالی کشور، ایجاد عدالت‌خانه شرعی، تاسیس مدرسه عالی دارالفنون، ایجاد چاپخانه و انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله مهمترین اقدامات این مرد بزرگ است.

همچنین تلاش برای ممانعت از اهانت به قرآن،  دستور منع چاپ آیات قرآن کریم را روی کاغذهای باطله، مبارزه با فرقه بابی‌گری و ... از اقدامات و اصلاحات امیرکبیر در حوزه دینی است.

در حوزه نشر نیز صدر اعظم ایران تلاش‌های زیادی انجام داد.

در حوزه سینما چند سریال و فیلم بلند توسط اهالی این حوزه ساخته شد که بازی‌های خوب هنرمندان در نقش امیرکبیر در سریال‌های سلطان صاحبقران، امیرکبیر و سال‌های مشروطه از او چهره‌ای بیادماندنی گذاشت.

درحوزه میراث‌فرهنگی نیز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ضمن ثبت ملی منزل مسکونی او در هزاوه اراک، نسبت به بازسازی آن اقدام و در همین راستا در صدد افتتاح موزه امیرکبیر در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان است.

با این حال انتظار می‌رود این وزارتخانه با کمک انجمن مفاخر ایران مرمت و بازسازی مزار امیرکبیر در کربلا را انجام دهد و همچنین با کمک سازمان حج و زیارت در برنامه سفر زائران ایرانی به عتبات،  بازدید از مزار امیرکبیر در برنام زائران قرار گیرد.

این وزارتخانه می‌تواند با کمک آستان قدس رضوی از مدارک اهدایی در موزه آن آستان،  شامل اسناد حکومتی با مهر و امضا امیر کبیر،  قرآن سفارشی امیر در سال ۱۲۲۴ به خط عبدالوهاب شیرازی که توسط بانو مهر آسا اهدا شده و روزنامه دارالخلافه تهران که نخستین شماره آن با سرمقاله امیر به چاپ رسیده،عکس و فیلم تهیه کند و در سایر موزه‌ها آن‌ها را به نمایش بگذارد.

بازسازی دفتر کار امیرکبیر، برگزاری جشنواره مجازی امیرکبیر، طراحی  شان امیرکبیر با کمک شورای عالی فرهنگی و ... از دیگر کارهای مهمی است که به منظور ارج‌نهادن به مقام امیر کبیر می‌توان آن را انجام داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102001136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha