سرویس بهداشتی چالش اصلی گردشگری

بدون شک اولین قدم برای حل یک مسئله، فهم و درک درست آن و شناسایی عوامل ایجاد آن است. نهضتی که در حوزه گردشگری برای حل مسئله سرویس‌های بهداشتی با راهبری وزارت میراث‌فرهنگی ایجاد شده است نوید این را می‌دهد تا با تدوین یک راهبرد و طرح مطلوب، قدم بعدی برای رفع یک چالش اساسی در توسعه صنعت گردشگری کشور برداشته شود.

یاسر رعنایی، کارشناس رسانه نوشت: تهدید گردشگری کشور با «توالت»! این عنوان گزارشی است که خبرگزاری ایسنا در سال ۱۳۹۴ در آن از سرویس بهداشتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات توسعه گردشگری در کشور یاد کرده و تصویری نامطلوب از سرویس‌های بهداشتی ایران را می‌دهد که در جایی پرت بنا شده، نه نور و نه آب و نه هیچگونه امکانات نظافتی دارند.

کم نیست گزارش‌هایی از این دست در خبرگزاری‌های داخلی که معضل سرویس‌های بهداشتی و نقش آن به عنوان مانع بزرگ توسعه گردشگری را عنوان گزارش خود قرار داده‌اند. دغدغه‌ای بزرگ که همواره همراه گردشگران بوده است.  

اهمیت سرویس‌های بهداشتی به قدری است که در دنیا یک روز جهانی برای آن در نظر گرفته شده است و مناسب نبودن توالت‌ها در ایران به قدری در حوزه گردشگری نمود یافته که برخی‌ گفته‌اند در تورهای خارجی به گردشگران توصیه می‌شود در سفر به ایران ضعف‌های زیرساختی در حوزه سرویس‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

در گزارش بسیار مهم سازمان جهانی گردشگری که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و به نتایج مطالعه گردشگری دنیا از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ پرداخته است به مهمترین پیشنهادات در حوزه تاسیسات و تجهیزات گردشگری اشاره می‌شود، در این گزارش ۲۵ بار درخصوص نحوه تاسیس، تجهیز و اهمیت سرویس‌های بهداشتی اعم از عمومی، واقع در تاسیسات و مجتمع‌های تفریحی تاکید شده است.

در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که در سال ۲۰۱۷ در سالن اجلاس سران تهران و با حضور رئیس جمهور وقت برگزار شد طبق نظرسنجی که در حاشیه این کنوانسیون از ۳۰۰ راهنمای گردشگری بین‌المللی حاضر صورت گرفت، مشکل کیفی و کمی سرویس‌های بهداشتی به عنوان دومین مانع بر توسعه گردشگری در ایران و یکی از مهم‌ترین نارضایتی‌های گردشگران بین‌المللی در سفر به ایران عنوان شده است.

ماجرای سرویس‌های بهداشتی و اهمیت آن در حوزه گردشگری مساله امروز نیست. حدود ۱۶ سال از زمانی که ضعف سرویس‌های بهداشتی به عنوان یکی از چالش‌های اساسی گردشگری کشور از زبان معاون رییس جمهور وقت بیان شده و بر ضرورت ساماندهی آن‌ها  تاکید شده، می گذرد. اما نتیجه آنچه باید می بود، نیست.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتصاب عزت‌اله ضرغامی به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور موضوع ساماندهی سرویس‌های بهداشتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف دستگاه اجرایی تحت مدیریت وی بیان شد و بارها از رسانه‌های مختلف به اهمیت این موضوع به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه گردشگری اشاره شد.

تشکیل ستاد ملی ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در شهریور ماه امسال مهمترین اقدام عملی در کشور برای رفع این مسئله اساسی بود که به همت وزارت میراث‌فرهنگی انجام گرفت. پیگیری وزارتخانه در دو حوزه ساماندهی توالت‌های موجود و ارتقای کیفی سرویس‌ها و ایجاد سرویس‌های بهداشتی جدید با تأثیر گرفتن از کاروانسراهای قدیمی به‌صورت یک طرح ملی در سراسر کشور با همراهی وزارت راه ‌و شهرسازی دنبال می‌شود.

بدون شک اولین قدم برای حل یک مسئله، فهم و درک درست آن و شناسایی عوامل ایجاد آن است. نهضتی که در حوزه گردشگری برای حل مسئله سرویس‌های بهداشتی با راهبری وزارت میراث‌فرهنگی ایجاد شده است نوید این را می‌دهد تا با تدوین یک راهبرد و طرح مطلوب، قدم بعدی برای رفع یک چالش اساسی در توسعه صنعت گردشگری کشور برداشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102201249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha