امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با فرمانداری سراوان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان این اداره کل میراث فرهنگی استان با فرمانداری سراوان خبر داد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، محمدهادی طهرانی‌مقدم  ۳۰ دی‌ماه در جلسه شورای اداری شهرستان سراوان اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه میراث‌فرهنگی با فرمانداری سراوان در راستای تحقق اهداف حمایتی، آموزشی و ترویجی معاونت صنایع‌دستی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین در زمینه‌های رشد و توسعه قابلیت‌های فنی و خود اشتغالی در میان هنرمندان رشته سفال کلپورگان و احیای کارگاه سفال در محل روستای جهانی کلپورگان و بهبود زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی هر چه بهتر این روستا منعقد شده است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: توسعه و ارتقای سطح فعالیت‌ها در مجموعه سفال کلپورگان با توجه به جایگاه جهانی روستا، هم‌افزایی فعالیت‌های زیرساختی در مجموعه کارگاهی سفال کلپورگان، تعلیم نیروهای متخصص و کارآمد در ساخت سفال و ارائه خدمات کارگاهی ساخت سفال بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه است که در راستای حمایت از  این هنر ارزشمند اجرایی خواهد شد.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه روستای جهانی کلپورگان یک ظرفیت بسیار ارزشمند در حوزه صنایع‌دستی استان است برنامه‌های ویژه‌ای برای بهبود و تقویت این روستا و صنعتگران سفال فعال در آن داریم.  

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان پس از انعقاد این تفاهم‌نامه بازدیدی از روستای جهانی سفال کلپورگان داشت و از نزدیک مشکلات و مطالبات صنعتگران را بررسی و مورد ارزیابی قرار داد.  

روستای «کلپورگان»  در مرداد ماه سال ۱۳۹۶  به عنوان نخستین روستای ایران برای ثبت جهانی نامزد شد و یک ماه پس از داوری ارزیابان سازمان یونسکو به عنوان موزه زنده سفال ثبت جهانی گردید. در آذر همان سال و در جشن ثبت جهانی این روستا، رئیس منطقه‌ ای شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه لوح ثبت روستای سفالگری کلپورگان را به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه را به مردم هنرمند سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110100018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha