پروژه سامان‌دهی موزه کبریت‌سازی ممتاز تبریز به مرحله تحویل موقت رسید

معاون میراث‌فرهنگی استان ‌آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و تحویل موقت پروژه سامان‌دهی موزه کبریت‌سازی ممتاز شهرستان تبریز خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی، وحید نواداد ضمن اشاره به هدف موزه کبریت‌سازی ممتاز شهرستان تبریز در حفظ یک سری از اشیاء، تصاویر، اسناد، کبریت و ماشین‌آلات قدیمی مرتبط با صنعت تولید کبریت در داخل کارخانه گفت: موزه کبریت ممتاز، نخستین موزه کبریت کشور، اولین موزه صنعتی استان آذربایجان‌شرقی و چهارمین موزه خصوصی در تبریز است که این موزه در مساحتی بالغ بر ۵۰۰ مترمربع در ضلع شرقی کارخانه واقع شده است. این موزه متشکل از دو سالن مجزا با دو سبک متفاوت احداث شده است. سالن اصلی با تم تقریباً سنتی و چوبی و سالن دوم کمی مدرن و نوگرایانه طراحی شده‌اند.  

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی افزود: قرارداد سامان‌دهی اولین موزه کبریت کشور در ۶ شهریور ۱۴۰۲ منعقد و امروز به مرحله تحویل موقت رسید. همچنین طی سامان‌دهی این موزه، بخش‌هایی همچون سرویس‌های بهداشتی، شیرآلات و لوله‌کشی‌ها و سقف کاذب با زیرسازی جدید مورد سامان‌دهی قرار گرفتند.

همچنین او در خصوص اهمیت موزه کبریت ممتاز آذربایجان‌شرقی گفت: حدود ۱۵۰ قطعه عکس مرتبط با افتتاح خط تولید کارخانه، عکس‌های تاریخی بازدید سران وقت و تصاویر مرتبط با مراحل ساخت کبریت در ایام قدیم، اسناد و دفاتر حسابرسی صدسال گذشته، چندین ویترین کلکسیون کبریت جهان و ایران، گاوصندوق و ماشین‌آلات صنعتی مرتبط با صنعت کبریت سازی در این موزه نگهداری می‌شود که باتوجه به اهمیت بسیاربالای بهره‌برداری از میراث‌فرهنگی معاصر، لازم است در جهت معرفی هرچه بهتر تاریخ معاصر این مرز و بوم اقدامات خلاقانه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110700363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha