عمق چاه باستانی قلعه فلک‌الافلاک ۴۲.۵ متر است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: عمق چاه قلعه فلک‌الافلاک ۴۲.۵ متر است که از ضلع شمالی قلعه کنده شده و به چشمه گلستان رسیده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عطا حسن‌پور اظهار کرد: قلعه فلک‌الافلاک یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی لرستان بوده که علاوه‌ بر ثبت ملی، از سال ۱۳۸۹ در فهرست موقت یونسکو در انتظار ثبت جهانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در ادامه گفت: قلعه فلک‌الافلاک نماد تاریخ لرستان و نماد سرافرازی مردم این سرزمین است.

او اضافه کرد: قلعه فلک‌الافلاک بنای تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و نقش بسیار مهمی در توسعه ظرفیت گردشگری شهر خرم‌آباد و استان دارد.

حسن‌پور در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: یکی از حیاتی‌ترین نقاط قلعه‌فلک‌الافلاک چاه باستانی این دژ کم‌نظیر است.

او اضافه کرد: عمق این چاه ۴۲.۵ متر بوده که از ضلع شمالی قلعه کنده شده و به چشمه گلستان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: تمام این چاه صخره‌کند بوده و با ۱۵۰ دستک دست‌کند که از صخره تراش خورده به سمت پایین راه دارد.

او اضافه کرد: «دست کندها» به صورت قرینه روبروی یکدیگر قرار دارد و برای بالا و پایین رفتن از چاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حسن‌پور با بیان اینکه تامین آب این قلعه از همین چاه بوده است، بیان کرد: آب این چاه قابل شرب است و از سفره‌های آب زیرزمینی باغ گلستان تامین می‌شود و در حال حاضر از آن استفاده نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: این چاه احتمالاً در دوره سلسله اشکانیان کنده شده یعنی خیلی قبل‌تر از زمان ساخت قلعه فلک‌الافلاک بوده است.

قلعه فلک‌الافلاک در مرکز شهر خرم‌آباد با شماره 883در تاریخ 10مهر 1348 ثبت ملی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111400805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha