نخستین دفتر انجمن میراث فرهنگی روستایی در سنگان رشتخوار خراسان رضوی افتتاح شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: هم‌زمان با ایام دهه فجر، نخستین دفتر انجمن میراث فرهنگی در روستای سنگان شهرستان رشتخوار افتتاح شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، احسان زهره وندی با اعلام این خبر گفت: روستای تاریخی سنگان دارای ۷ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است که این آثار شامل حمام تاریخی عیسی خان، آرامگاه شاه سنجان، آرامگاه امان قلی، مسجد تاریخی سنگان، پل تاریخی سالار، آب انبار سنگان و محوطه کوه درب قلعه است. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در این روستا چهار اثر تاریخی شامل آرامگاه حسن میرزا محوطه قبرستان سنگان برج و باروی قلعه تاریخی سنگان و محوطه تاریخی سنگان شناسایی و واجد ارزش ثبت تشخیص داده شده است.

زهره‌وندی تصریح کرد: به همت اهالی و اعضای انجمن میراث فرهنگی حمام تاریخی روستای سنگان به  عنوان حمام و مجموعه سفره خانه با هدف حفظ اثر احیا شده و به عنوان تنها حمام تاریخی  روستایی در سطح استان فعالیت دارد و  در این راستا مبلغ چهار میلیارد ریال به‌عنوان تسهیلات به بهره بردار پرداخت شده است. 

همچنین حسین باهوش فرماندار و ریاست انجمن میراث فرهنگی شهرستان رشتخوار نیز ضمن تبریک به مردم روستای سنگان رشتخوار گفت: از فعالیت‌های انجمن میراث فرهنگی در این روستا حمایت می‌کنیم  و امید داریم این گونه فعالیت‌ها در روستاهای شهرستان استمرار یابد و نهادینه شود. 

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دبیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان رشتخوار در این مراسم گفت: ملک دفتر انجمن میراث فرهنگی روستای سنگان توسط ورثه شادروان محمدتقی کارگر برای راه‌اندازی دفتر به انجمن روستا اهدا شده است. 

او یادآور شد: بافت تاریخی روستای سنگان در دو مرحله در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ به صورت مشارکتی توسط اهالی روستا، انجمن، دهیاری و میراث فرهنگی که شامل مرمت و احیای کامل ۲ سردر ورودی قلعه و همچنین ۳۰ درصد از معابر داخل بافت قدیم روستا سنگ فرش شده و جلوه‌ای زیبا به این روستای تاریخی بخشیده است. از میان جاذبه‌های طبیعی این روستا تفرجگاه کوهسنگ در حوزه ثبت طبیعی شناسایی  شده است. 

همچنین رضا یوسفی مسئول انجمن‌های میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در حاشیه این مراسم گفت: حفاظت از میراث فرهنگی بدون حضور و دغدغه مندی جامعه محلی محقق نمی‌شود. 

او افزود: بهترین بهره‌برداران از میراث فرهنگی جوامع محلی بوده  و حضور انجمن‌های فعال میراث فرهنگی گامی رو به جلو در حوزه مردمی‌سازی و توسعه پایدار جوامع محلی است.  

محمد کنعانی دهیار و رئیس انجمن میراث فرهنگی روستای سنگان شهرستان رشتخوار در این مراسم گفت: تلاشمان بر حفظ میراث فرهنگی روستا و ایجاد گفتمان میراث فرهنگی در بین اهالی روستا است. 

روستای تاریخی سنگان در ۱۷۵ کیلومتری مشهد و ۲۳ کیلومتری محور تربت حیدریه به رشتخوار قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111701027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha