آموزش و حمایت، لازمه توسعه اقامتگاه‌های بومگردی

بوم‌گردی یکی از شاخه‌های مورد توجه گردشگری در دنیای امروز است که توسعه اقامتگاه‌های بومگردی با توجه به اصل آموزش و آگاه‌سازی می‌تواند موجب رونق این نوع از گردشگری باشد. نخستین سمینار ملی آموزشی ارتقای کیفی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بوم‌گردی‌های کشور در همین راستا در اردبیل برگزار شد.

گردشگری در دنیای امروز به یکی از مهم‌ترین صنعت‌ها تبدیل شده است که حتی بعضی از کشورها به عنوان مزیت اصلی خود با تکیه بر این صنعت، اقتصاد خود را به پیش می‌برند. صنعتی رقابتی که مقاصد جدید امکان ورود به آن را – هرچند به سختی – دارند و با درک این واقعیت بسیاری از کشورها برای آن تلاش می‌کنند. در این میان و با وجود شاخه‌های بسیار متنوع گردشگری، صنعتی‌تر شدن جوامع گردشگران را به بوم‌گردی و حضور در زیست‌بوم‌های محلی علاقمندتر کرده است، امری که در کشور ما از تنوع و ظرفیت بالایی برخوردار است و با اقدامات جدی برای تقویت این نوع از گردشگری، می‌توان از آن برای جذب گردشگران خارجی و توسعه این صنعت در کشور استفاده کرد.

اقامتگاه‌های بومگردی، از زیرساخت تا جاذبه

اقامتگاه‌های بومگردی در این نوع از گردشگری جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارند، این اقامتگاه‌ها علاوه بر اهمیت خود به عنوان تاسیسات زیرساختی، هم می‌توانند به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب شوند که با اقلیم، محیط زیست و فرهنگ منطقه نیز سنخیت دارد و هم مانند یک سازمان‌دهنده یا مرجع می‌توانند به عنوان زیرساخت ضروری برای گردشگری منطقه، به معرفی جاذبه‌ها، ظرفیت‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه بپردزاند، از تخریب آنها توسط گردشگران با آگاه‌سازی جلوگیری کنند و حتی محصولات تولیدی اهالی منطقه – که معمولا جوامع روستایی است - را به گردشگران ارائه کنند.

آموزش و حمایت، لازمه توسعه اقامتگاه‌های بومگردی

بنابراین می‌توان گفت که توسعه اقامتگاه‌ها و مجموعه‌های بومگردی می‌تواند به عنوان یک زیرساخت لازم و البته به عنوان جاذبه در توسعه گردشگری بومی و بهبود شرایط اقتصادی جوامع محلی موثر باشد، برای این امر آموزش، آگاه‌سازی و حمایت جزو ملزومات اولیه هستند که باید از سوی نهادهای مسئول ارائه شود.

بنابر اظهار رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی ایران، بیش از سه هزار اقامتگاه بومگردی در کشور وجود دارد و در استان اردبیل نیز 40 واحد بوم‌گردی فعال هستند و ده‌ها مجموعه بوم‌گردی نیز در حال احداث قرار دارند.

نخستین سمینار ملی آموزشی بومگردی‌ها با هدف ارتقا کیفی

نخستین سمینار ملی آموزشی ارتقای کیفی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بوم‌گردی‌های کشور 14 و 15 بهمن ماه 1402 در اردبیل برگزار شد، حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل هدف از برگزاری این سمینار را اینگونه تشریح می‌کند: با توجه به اهمیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در صنعت گردشگری استان اردبیل و سراسر کشور و همچنین به دلیل تاکید سازمان جهانی گردشگری بر سرمایه‌گذاری‌های سبز، اولین سمینار آموزشی در این حوزه با تاکید ویژه بر موضوع آموزش به منظور ارتقای سطح کیفی مجموعه‌های بومگردی در استان اردبیل برگزار شد.

آموزش و حمایت، لازمه توسعه اقامتگاه‌های بومگردی

این سمینار با حضور مسئولان استانی و ملی، کارشناسان و اساتید حوزه بومگردی‌ها و بهره‌برداران چندین واحد برتر بوم‌گردی کشور برگزار می‌شد و به صورت همزمان در بستر اینترنت برای همه فعالان این حوزه در سراسر کشور قابل دسترس بود که فرصت خوبی برای انتقال تجربه، آگاه‌سازی و راهنمایی علاقمندان و سرمایه‌گذاران حوزه بوم‌گردی‌ها بود.

نگار سریع‌الاطلاق معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل می‌گوید: یکی از اهداف اصلی برگزاری این سمینار ارتقا کیفی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در حوزه بومگردی‌ها بود که پنج محور اصلی از نحوه اخذ مجوز تا مشوق‌های دولتی، بحث‌های بازاریابی و معماری مجموعه‌های بومگردی در این سمینار بررسی و مطالب خوبی از سوی صاحب‌نظران به حضار ارائه شد.

ابوطالب قاسمی مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری نیز که در این سمینار حضور داشت گفت: یکی از مشکلات اساسی که ما در حوزه بومگردی‌ها با آن مواجه هستیم عدم پرداخت به مقوله آموزش است و از آنجایی که امروزه بومگردی‌ها جایگاه مهمی در گردشگری ما دارند توجه استان اردبیل به این موضوع می‌تواند شروعی برای نهادینه کردن آموزش در حوزه بومگردی‌های کشور باشد.

میز ویژه تسهیلگری و حمایت از توسعه بوم‌گردی‌ها در اردبیل

بومگردی در استان اردبیل می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، زندگی روستایی و عشایری هنوز در استان به اندازه کافی رایج است و پتانسیل ویژه اردبیل در جاذبه‌های طبیعی، محلی و فرهنگ بومی این امکان را ایجاد می‌کند که با توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهد رشد گردشگری در این حوزه باشیم. برخی از اقامتگاه‌های بومگردی اردبیل مثل بومگردی دورنا در شهرستان مشگین‌شهر و بومگردی آرامان در شهرستان نمین از نمونه‌های موفق در سطح استان هستند که طی سالیان گذشته توانسته‌اند به عنوان جاذبه‌ای مستقل در کنار سایر جاذبه‌ها، میزبان گردشگران بسیاری باشند. اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل برای توسعه هرچه بیشتر مجموعه‌های بوم‌گردی در استان برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

آموزش و حمایت، لازمه توسعه اقامتگاه‌های بومگردی

نگار سریع‌الاطلاق می‌گوید: برای این منظور در اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل میز ویژه تسهیلگری سرمایه‌گذاری بوم‌گردی‌ها تشکیل شده است تا روند صدور موافقت اصولی برای متقاضیان سرعت بگیرد و در مدت دو هفته اخیر که این میز کار خود را آغاز کرده موافقت اصولی 15 بوم‌گردی صادر شده است.

هم اکنون و در مجموع بیش از 54 موافقت اصولی برای احداث مجموعه‌های بوم‌گردی در سطح استان اردبیل صادر شده است که نشان دهنده رشد چشم‌گیر علاقمندی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است. نباید فراموش کنیم که بومگردی‌ها به صورت مستقیم با جامعه محلی در ارتباط هستند و فعال بودن آنها علاوه بر اشتغالزایی مستقیم، می‌تواند در رونق اقتصادی این جوامع تاثیر بسزایی داشته باشد.

گزارش: توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1402111901220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha