رونق دوباره مناطق جنگ‌زده در گرو حفاظت از آثار دفاع‌مقدس

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی در راستای شناسایی، ثبت‌ملی و حفاظت از آثار باقی‌مانده ارتش در دوران دفاع‌مقدس گفت: حفاظت از این نوع آثار می‌تواند در راستای گردشگری جنگ و مقاومت برای بازدید گردشگران با هدف رونق دوباره مناطق جنگ‌زده و بهبود وضعیت اقتصادی این مناطق مطرح شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، باحضور سرهنگ بابک بیرانوند مدیر مرکز استانی حفظ آثار و نشر دفاع‌مقدس آجا در جنوب‌غرب، سرهنگ دوم عقیل بختیاری کارشناس‌ارشد امور حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس قرارگاه آجا در جنوب‌غرب، سیدمحسن حسینی سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی و نعیمه سمیری کارشناس میراث‌فرهنگی خوزستان، نشست هم‌اندیشی در راستای شناسایی، ثبت‌ملی و مراقبت از آثار باقی‌مانده ارتش در دوران دفاع‌مقدس ۲۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان در این‌باره اظهار کرد: این نشست در راستای هم‌افزایی و همکاری بین دو نهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان و مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) در جنوب‌غرب و به منظور شناسایی و معرفی آثار باقی‌مانده از ۸ سال جنگ تحمیلی، مستندنگاری و ثبت این آثار در فهرست آثار ملی دفاع‌مقدس برپا شد.

سیدمحسن حسینی با بیان این‌که آثار باقی‌مانده از هشت سال دفاع‌مقدس و حفظ و نگهداری از آن‌ها یکی ارکان مهم نسل امروزی است و از طرف دیگر موجب حفظ تاریخ حماسی یک ملت می‌شود، افزود: در نهایت نیز حفاظت از این نوع آثار می‌تواند در راستای گردشگری جنگ و مقاومت برای بازدید گردشگران با هدف رونق دوباره مناطق جنگ‌زده و بهبود وضعیت اقتصادی این مناطق مطرح شود.

او گفت: در واقع سفرهایی با مضامین گردشگری جنگ و دفاع‌مقدس، علاوه بر آشناسازی گردشگران با میراث‌ معنوی و مادی به‌جامانده از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی مناطق مورد بازدید را نیز فراهم می‌کند و در بهبود وضعیت معشیت این مناطق کمک شایانی خواهد داشت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان تصریح کرد: آثار و بقایای باقی‌مانده از جنگ تحمیلی را در شهرهای مختلف خوزستان مانند اهواز، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، حمیدیه، اندیمشک، شوش، دزفول و نیز استان‌های کردستان، ایلام و کرمانشاه می‌توان مشاهده کرد. وجود آثار باقی‌مانده از ۸ سال دفاع‌مقدس در این مناطق نشانه استقامت و روحیه تسلیم‌ناپذیری، سلحشوری و رشادت‌های مردم ایران در شرایط سخت جنگ و مقابله با دشمن است.

او در پایان یادآور شد: درحال حاضر ۴۰ اثر از آثار باقی‌مانده دفاع‌مقدس در استان خوزستان در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته و حدود ۱۵ اثر دیگر نیز شناسایی و آماده ثبت در فهرست آثار ملی است که در آینده نزدیک این مهم رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112101311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha