نمایشگاه گردشگری موجب رونق اقتصاد هنر می‌شود

استاد خوشنویسی استان قزوین گفت: برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری می‌تواند زمینه عرضه و فروش آثار هنری را مهیا کرده و به اقتصاد هنرمندان کمک کند.

به کزارش میراث آریا، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران برگزاری ورک‌شاپ خوشنویسی توسط استاد احمد پیله‌چی با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد.

این استقبال باب گفت‌وگو با استاد خوشنویسی قزوین را باز کرد تا از حال و هوای نمایشگاه با این هنرمند بیشتر صحبت کنیم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال در عرصه خوشنویسی فعالیت دارید؟

احمد پیله‌چی هستم و هنرم خوشنویسی است و نیم‌قرن در خدمت هنر خطاطی بوده‌ام و از پنج سالگی و دوران کودکی وارد کلاس خوشنویسی شدم وبه‌عنوان یک خوشنویس حرفه‌ای برای تربیت هنرجویان مستعد نیز فعالیت کرده‌ام.

در چند نمایشگاه شرکت کرده‌اید و ارزیابی شما از حضور در این رویدادها چیست؟

نمایشگاه‌های گردشگری معمولا همه‌ساله برگزار می شود و من هم این فرصت را داشتم که در چند دوره این نمایشگاه‌ها شرکت کنم و اعتقاد دارم بهترین مکان برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌هاست و در کنار آن می‌توان آثار هنری و صنایع‌دستی هر استان را نیز در معرض دید و قضاوت مردم قرار داد.

در این میان قزوین که سال‌ها به‌عنوان پایتخت خوشنویسی کشور مطرح بوده با ۵۰۰ سال قدمت و شخصیت‌هایی چون میرعماد حسنی قزوینی توانسته در هنر خوشنویسی بدرخشد و امروز هم برخی آثار را در نمایشگاه تهران عرضه کرده‌ایم تا مردم ایران با این هنرها بیشتر اشنا شوند.

در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تعداد ۳۰ قطعه از آثار خوشنویسی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌ایم که نشان‌دهنده گوشه‌ای از هنر خوشنویسی این خطه است و در این چند روز بازدیدکنندگان مردمی و دولتی زیادی هم داشتیم که مورد توجه قرار گرفته‌است.

برای ترویج هنر خوشنویسی چه باید کرد؟ ورک‌شاپ‌ها چقدر مورد توجه قرار گرفت؟

همه ما موظفیم این هنر فاخر ایرانی و اسلامی را در هر گوشه‌ای از دنیا مطرح کنیم و به نمایش بگذاریم و مردم را با هندسه زیبای آن آشنا کنیم و در این میان در دین نیز به آن توصیه شده و احادیث زیادی در خصوص توجه به خوشنویسی وجود دارد و در نمایشگاه گردشگری تهران شرایط خوبی مهیا بود که ما از این فرصت برای نمایش زنده خوشنویسی هم استفاده کردیم.

در دهه‌های قبل خوشنویسی هنری در خلوت بود و در تنهایی انجام می‌شد و خروجی و نتیجه آن را بعدها می‌دیدند اما امروزه با استقبال خوبی که از اجرای زنده هنرهای مختلف می‌شود بسیاری از هنرها در ملاء عام اجرا می‌شود که جذابیت‌های خاص خود را دارد.

در این راستا هنر خوشنویسی هم این ظرفیت را داشت که به‌صورت زنده به‌نمایش درآید و مردم به حرکت درآمدن و چرخش قلم و تراوش جوهر را ببینند و لذت ببرند و این نگارش برای مردم زیباست و ما هم آن را در نمایشگاه اجرا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

آیا در نمایشگاه‌های خارجی هم از هنر خوشنویسی استقبال می شود؟

بله در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگ‌های که دعوت شدم حدود دو هفته «ورک‌شاپ» خوشنویسی را برگزار کردیم که علاقمندان چینی صدها نفر در صف می‌ایستادند تا فقط دقایقی نگارش هنر خوشنویسی را به‌صورت زنده مشاهده کنند و استقبال بسیار خوب بود و وقتی زمان کارگاه تمام می‌شد خیلی‌ها متاسف می شدند که این فرصت را از دست داده‌اند.خوشنویی هنری است که شاید در نگاه اول مفهومی نیست و با ادبیات عجین شده و وظیفه بیان مفاهیم خوب را دارد، اما آنقدر جاذبه‌های بصری و لذت دیدار هندسه‌ای دارد که حتما کارگاه‌های آن مورد توجه قرار می‌گیرد و ما هم به این نتیجه رسیدیم که هنر زبان خاص خود را دارد و خوشنویسی می‌تواند بیانگر احساسات ایرانی‌ها باشد و برپایی «ورک‌شاپ» به‌نوعی دعوت به خوشنویسی است.

راهکار شما برای تقویت اقتصاد هنر چیست؟

بارها در این باره نکاتی را به مسئولان و دست‌اندرکاران گوشزد کرده‌ایم و همچنان وظیفه داریم مشکلات و راهکارها را بازگو کنیم تا آن را پیگیری و حل کنند و در این خصوص می‌توان گفت برای حفظ و احیای یک هنر که هزاران‌سال قدمت دارد باید اهتمام ویژه داشته باشیم و هنرمندان شاخص آن را حفظ کنیم و اگر خالق اثر فراموش شود دچار چالش می شویم لذا بایستی مسئولان فرهنگی و هنری  به فکر هنرمندان باشد و از آنها حمایت کنند و به خوشنویسی نگاه ویژه داشته باشند.

به‌نظرم هنرخوشنویسی که فاخرترین هنر ایران اسلامی است هنوز جایگاه خوبی در دستگاه‌های فرهنگی و هنری ندارد در حالی که هنر خط زینت‌بخش موزه‌ها شده،  انتظار می‌رود وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  هم به این هنر توجه خاصی داشته باشد تا هنرمندانش دلسرد نشوند.

بایستی هنرمند و اثرش مورد حمایت قرار گیرد و اقتصاد هنر جدی گرفته شود تا هنرمند مشکل معیشت نداشته باشد و با فراغ بال به خلق اثر همت کند و کار هنری برای آینده تولید شود تا آیندگان نیز به آن افتخار کنند.

به‌عنوان سخن پایانی اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

نمایشگاه گردشگری بهترین و بزرگترین رویداد هنری است که با استقبال مردم روبه‌رو شده و حتما انگیزه هنرمندان را برای خلق اثر و نمایش آن در این مکان‌ها بیشتر می‌کند و موجب دیده شدن آثار فرهنگی و هنری می‌شود و خیلی خوشحالیم که هرسال این نمایشگاه برگزار می‌شود اما مدت آن بسیار کم است و پیشنهاد می‌شود روزهای بیشتری به نمایشگاه اختصاص یابد تا علاقه‌مندان بیشتری از آن دیدن کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112802070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha