آغاز مرمت مدرسه قدیمی روستای ایتک شهرستان سرباز با همکاری خیرین مدرسه‌ساز  

معاون میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان از آغاز مرمت یک باب مدرسه قدیمی در شهرستان سرباز با همکاری خیرین خبر داد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، مجتبی سعادتیان ۲۹ بهمن‌ماه اظهار کرد: مدرسه دانش روستای ایتک واقع در بخش مرکزی سرباز از ابنیه شاخص شهرستان سرباز و از اولین بناهای ساخته شده مربوط به دوره پهلوی اول در شهرستان محسوب می‌شود که با شماره ۲۸۳۸۵ در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.  

معاون میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: این بنای ارزشمند با معماری اصیل ایرانی با ساختار آجری، رواق زیبا و طاق‌های گهواره‌ای و آهنگ از زیباترین آثار تاریخی در جنوب سیستان و بلوچستان است.  

او ادامه داد: با هماهنگی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آموزش پرورش استان با هدف حفاظت از داشته‌های تاریخی و فرهنگی کار اجرایی مرمت و احیای آن توسط خیرین مدرسه‌ساز با اهدای مبلغ  ۸میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.  

به گفته سعادتیان، از مهم‌ترین اقدامات مرمتی برای این بنای تاریخی، سبک‌سازی پشت‌بام و جمع‌آوری خاک‌های اضافی در پشت‌بام و ترمیم و ایزولاسیون با کاهگل، لایه برداری سیمانی کامل نمای بیرونی با هدف بازگرداندن نمای اصلی ساختمان، استحکام‌بخشی قسمت‌های فرو ریخته بنا، اجرای بندکشی و اندود فضاهای داخلی و سامان‌دهی و نورپردازی محوطه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha