همه رسانه‌ها در کشور برای گردشگری و معرفی ایران به دنیا فعال باشند/ «میراث‌آریا» در دوره جدید رشد خیلی خوبی داشته و منبع و مرجع خوبی برای ۳ حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است

مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:برای اینکه ایران بتواند به سکوی مطلوبی در حوزه گردشگری ارتقا پیدا کند و بتوانیم ایران را به عنوان یک مقصد امن گردشگری به همه دنیا معرفی کنیم، لازم است که همه رسانه‌ها برای وطن و کشورمان در این راستا فعالیت کنند.

طاهره قیومی مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از غرفه میراث‌آریا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره برپایی نمایشگاه مطبوعات پس از شش سال وقفه، ضمن قدردانی از میراث آریا برای حضور فعال در این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه که بعد از سال ۹۶ هیچ فعالیتی نداشته و در دولت آقای رئیسی برای اولین بار برگزار می‌شود، نقطه قوت و امیدی است برای فعالیت رسانه‌ها. اهمیت دولت سیزدهم نسبت به رسانه‌ها کاملا مشهود است و تقریبا همه مسئولین به این باور رسیده‌اند که اگر رسانه‌ها فعال نباشند، عملکرد دولت‌ها دیده نخواهد شد. رسانه چشم و گوش بینا و شنوای هر دستگاه و وزارتخانه‌ای است، بنابراین در عملکرد و رشد شاخص‌های آن دستگاه و وزارتخانه می‌تواند موثر باشد. ان‌شاءالله که این نمایشگاه بعد از این هرساله برگزار شود و همه بتوانند بهره‌مند شوند.

او با اشاره به یکی از نکات مهم در نمایشگاه امسال گفت: مطلع شدم که بخشی را تحت عنوان انسان رسانه‌ها به نمایشگاه امسال اضافه کرده‌اند؛ در شرایطی که در دنیا رسانه‌های غیررسمی بسیار پیشتازند و در انتشار اخبار نقش موثری دارند، این اتفاق بسیار خوبی است. اگرچه معتقدم که آموزش باید به طور جدی برای رسانه‌ها وجود داشته باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این امر را با جدیت دنبال کند. فارغ از اینکه تعدادی از رسانه‌ها نوپا هستند، حتی رسانه‌های با سابقه کشور هم نیازمند آموزش‌های دوره‌ای و به روز شدن هستند تا بدانند که رسالتشان در کشور چیست.

قیومی اظهار کرد: شروع دوباره فعالیت نمایشگاه مطبوعات را خیلی خوب دیدم، سالن‌ها فعال است، تمام رسانه‌های اصلی و نشریات جنبی حضور پررنگ دارند، تعدادی از پایگاه‌های خبری را دیدم که به طور جدی فعال هستند و حتی کانال‌های خبری را هم دیدم که غرفه دارند و فعالیت می‌کنند. همیشه فکر می‌کنم چه چیزی باعث می‌شود که گاهی مردم ما در جریان رسانه‌ای دچار برداشت‌های خطا شوند؟ یقینا یکی از دلایلش این است که گاهی حضور رسانه کمرنگ شده و به معاند و افراد سودجو فرصت داده می‌شود و آن‌ها برای انتشار اخبار فعال می‌شوند، بنابراین بی‌اعتمادی در جامعه شکل می‌گیرد. اگر رسانه‌ها به طور جدی فعال باشند، قطعا امید در کشور پا می‌گیرد، مردم به راحتی می‌توانند اخبار درست را دریافت کنند و فارغ از مسائل سیاسی در تشخیص‌هایشان، عملکرد رسانه‌ها می‌تواند در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار موثر باشد.

مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه عنوان کرد: من به عنوان شخصی که امروز در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنم، درخواستی از همه رسانه‌ها دارم و در واقع این موضوع را به عنوان یک تکلیف برای همه رسانه‌های کشور می‌بینم که به موضوع گردشگری بپردازند.

او تاکید کرد: برای اینکه ایران بتواند به سکوی مطلوبی در حوزه گردشگری ارتقا پیدا کند و بتوانیم ایران را به عنوان یک مقصد امن گردشگری به همه دنیا معرفی کنیم، لازم است که همه رسانه‌ها برای وطن و کشورمان در این راستا فعالیت کنند. لازم است که آثار و ابنیه تاریخی‌ و میراث‌فرهنگی‌مان و همچنین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی‌مان را به بهترین شکل ممکن به دنیا معرفی کنند. شرایط جغرافیایی، اقلیمی و امکانات گردشگری و همچنین تنوع موضوعات گردشگری‌مان را به مردم سراسر جهان معرفی کنیم. قطع به یقین پیشانی حوزه گردشگری رسانه است و من فکر می‌کنم این یک فرصت است که ما از اینجا، از تریبون خبرگزاری میراث آریا به همه همکاران رسانه‌ای‌مان بگوییم که بیایند و بال این وزارتخانه باشند و کمک کنند که این حوزه موجب موفقیت و سربلندی در جهان اسلام و دنیا شود.

قیومی سپس درباره عملکرد و تاثیرگذاری میراث آریا در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در زمینه موضوعات مربوط به سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: اعتقاد قلبی من این است که هر ارگان، دستگاه و وزارتخانه‌ای باید یک رسانه اختصاصی داشته باشد. آن رسانه اختصاصی به این دلیل باید فعال باشد که تمامی اخبار و موضوعات آن دستگاه را به صورت دقیق، به موقع و با سرعت عمل به مخاطبان خود منعکس کند. لازم بود که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به تکلیفی که برایش مشخص شده است، به طور ویژه‌تری که این رسانه را داشته باشد.

وی تاکید کرد: میراث آریا به نسبت سال‌های قبل رشد خیلی خوبی داشته است و الان باید پیشانی خبرگزاری‌هایی قرار بگیرد که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند. باید مرجع و منبع اخبار و راهنمای رسانه‌های دیگر در این حوزه باشد. در یک سال اخیر میراث آریا از لحاظ تولید محتوا خیلی قوی بوده، سرعت انتقال اخبارش خیلی زیاد بوده و در تمامی رویدادها حضور فعال داشته و منبع و مرجع خوبی برای دنیای گردشگری است.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین درباره فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه و مشارکت در ساخت فیلم سینمایی «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا که به زندگی پروین اعتصامی پرداخته و در جشنواره فیلم فجر امسال در چندین رشته کاندیدای دریافت جایزه بوده و موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شده است و همچنین در بخش تجلی اراده ملی این جشنواره چهار جایزه از ارگان‌ها و نهادهای مختلف دریافت کرده است، گفت: بخشی از تکالیف وزارتخانه‌ها مشارکت در موضوعات فرهنگی است. فیلم «پروین» به چند دلیل قابلیت این را داشت که در تولیدش همکاری کنیم. نکته مهم معرفی یک شاعره معاصر بود و موضوع بعدی که خیلی موثر و مهم است، بحث زن و فعالیت زنان در گذشته، حال و آینده بود که چگونه تبیین شود. مسئله خیلی مهم‌تری که در این فیلم رنگ و بویی داشت، استفاده از اماکن تاریخی و نمایش اقلیم ایران در یک پاییز بسیار زیبا در اماکن تاریخی ما بود. ترکیب هنرمندان و بازیگران، نویسندگی و کارگردانی خیلی قوی و هنرمندانه آقای ورزی نقش بسیار مهمی داشت و بازی بازیگران اصیل این فیلم «پروین» را به یک فیلم موفق تبدیل کرد که هم در جشنواره فجر جایزه گرفت و هم در بخش تجلی اراده ملی حائز امتیازاتی شد که قایل قدردانی و شایسته تقدیر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120100012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha