تور ادبی هنری اساتید خوشنویسی استان در آرامگاه چلبی اوغلو برگزار شد

تور ادبی هنری اساتید خوشنویسی استان در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه با حضور ۲۰هنرمند ممتاز خوشنویسی استان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، فرماندار شهرستان و کارشناسان اداره‌کل برگزار شد. 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی روز پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در مراسم تور ادبی هنری اساتید خوشنویسی استان و تجلیل از این هنرمندان در آرامگاه چلبی اوغلو گفت: تور ادبی هنری اساتید خوشنویسی استان در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه با حضور ۲۰هنرمند ممتاز خوشنویسی استان، فرماندار شهرستان و کارشناسان اداره‌کل برگزار شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: ۲۰هنرمند ممتاز خوشنویسی استان از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۷ در شهرستان سلطانیه حضور یافتند و از پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه و اقامتگاه سنتی ایلخانی و آرامگاه چلبی اوغلو بازدید کردند و در سالن ورودی آرامگاه چلبی اوغلو مشغول به خطاطی شدند و آثار نفیسی را خلق کردند. 

او در میان هنرمندان خوشنویسی استان بیان کرد: گنبد سلطانیه یک بنای بی‌نظیر و تاریخی و در سیطره‌ی هنر است. کتیبه‌های به کار رفته در گنبدسلطانیه همانند سایر پدیده‌های هنری یکی از بدایع بی‌دلیل جهان خطاطی در معماری اسلامی ایران است که از نظر محتوایی شامل ۳ نوع کتیبه است: کتیبه‌هایی با مضامین قرآنی، احادیث و کتیبه‌هایی که در بر گیرنده‌ی القاب سلطان اولجایتو در ستایش او نگاشته شده اند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: امروز در شهر تاریخی سلطانیه شاهد دو میراث جهانی در کنار یکدیگر بودیم یکی دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی به عنوان میراث ناملموس و پرونده‌ای مشترک از سوی ۱۶ کشور در سال ۱۴۰۰و دیگری پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه که در سال ۱۳۸۴ در فهرست یونسکو به ثبت رسیده اند. 

صفوی گفت: در نوروز ۱۴۰۳ نمایشگاهی از آثار ممتاز خوشنویسی این اساتید در مجموعه چلبی اوغلو برای بازدیدکنندگان نوروزی برگزار خواهد شد و در پایان این مراسم از تمامی اساتید با اهداء لوح و صنایع دستی زنجان تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120500178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha