ثبت ۲ اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از ثبت دو اثر تاریخی این شهرستان در فهرست میراث ملی غیرمنقول ایران خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مرتضی نظری روز سه‌شنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: با برگزاری جلسه ثبت آثار کشور در روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ و پس از بررسی‌های انجام‌شده، دو اثر غیرمنقول تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول ایران به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: میل کوره آجرپزی (کوره آجرپزی اردکانی) در شهر شاهرود و گرمابه شهر رویان از آثار تاریخی تازه ثبت‌شده شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی غیرمنقول است.

مرتضی نظری با اشاره به اینکه کوره آجرپزی شهر شاهرود به‌عنوان اولین اثر میراث صنعتی در شهرستان شاهرود به ثبت رسیده است، گفت: میراث صنعتی به آثار برجای‌مانده از یک فرهنگ صنعتی گفته می‌شود که ارزش تاریخ فناوری را از حیث اجتماعی، علمی و معماری نشان می‌دهد درواقع، این مواریث تمامی ابنیه فیزیکی برجای‌مانده ازجمله فناوری‌ها، معادن، صنایع و زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی یا فضاهای مسکونی، مذهبی و آموزشی مرتبط با تأسیسات صنعتی را شامل می‌شود.

او افزود: با ثبت این بناهای تاریخی و نیز معرفی هر چه‌بهتر آن‌ها، می‌توان گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند و انتقال آن به‌ نسل‌های آینده برداشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: با ثبت این آثار تاریخی از شهرستان شاهرود، تعداد آثار تاریخی ثبت‌شده این شهرستان، به ۱۳۷ اثر افزایش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120800353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha