سیلوی ثبت‌ملی اهواز نورپردازی می‌شود

اجرای عملیات نورپردازی ساختمان ثبت‌ملی سیلوی شهر اهواز باتوجه به نزدیکی به ایام نوروز، توسط سازمان زیباسازی شهرداری آغاز شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، به منظور افزایش زیبایی منظر شهری و ایجاد فضایی بانشاط برای شهروندان اهوازی، نورپردازی ساختمان سیلو در ساحل غربی رودخانه کارون در منطقه امانیه در دستورکار قرار گرفته است.

اجرای عملیات طرح نورپردازی این سازه در راستای آماده‌سازی شهر برای استقبال از بهار ۱۴۰۳ و با هدف ارتقای ارائه کیفی خدمات آغاز شده است.

در این عملیات، ۸۰ پروژکتور بزرگ با رنگ کهربایی (عنبر) نصب می‌شوند که با روشن شدن سیلو، مانند گذشته جلوه بصری زیبای این بنا موجب ایجاد محیطی شاد برای شهروندان شهر اهواز خواهد شد.

بنای صنعتی سیلوی اهواز که به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل‌گیری اهواز مدرن از آن یاد می‌شود در ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۷ با تأیید کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت با شماره ۳۲۱۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این سیلو با قدمتی ۸۵ ساله در ساحل غربی رود کارون و در حریم این رودخانه قرار دارد و محل نگهداری و ذخیره‎‌سازی غلات (خصوصا گندم) است.

سیلوی اهواز در سال ۱۳۱۵ شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال ۱۳۱۷ شمسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۱۹ شمسی با هزینه ۱۵ میلیون ریال به پایان رسید ساختمان اصلی بنا شامل یک ۶۰ استوانه ذخیره غلات است که در سه ردیف ۲۰ تایی احداث شده است که این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشوهای متعدد احاطه کرده‌‎اند و در بالای استوانه‌ها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می‎شود.

ارتفاع مجموعه اصلی سیلو ۵۱ متر است و یک برج چهار طبقه که در زیر آن زیرزمینی احداث شده در سمت شمال سیلو و با ارتفاعی بیش از ساختمان اصلی به آن متصل است و یک تونل به طول ۱۴۵ متر و به عرض ۸۲/۲ متر به آن متصل می‌شود که گندم‌‎ها را بوسیله نوار نقاله از سیلو به برجی که در ساحل رودخانه قراردارد و سپس به کشتی منتقل می‌کرده است.

مصالح این سازه از دیوارهای پیش‌ساخته بتنی مسلح ساخته شده و جنس درها و پنجره نیز چوبی است، ضمن این‌که چندین ساختمان مستطیل شکل اداری و صنعتی به صورت متصل و یا جدا از بنا در محوطه سیلو قرار دارند و جزو مجموعه سیلوی بزرگ اهواز محسوب می‌شوند.

از این اثر به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل‌گیری اهواز مدرن یاد می‌شود که با ظرفیت ۳۲۰۰ تن دومین سیلوی کشور بعد از سیلوی تهران محسوب می‌شود.

 سیلوی اهواز به سه راه آبی (رود کارون)، شوسه و راه‌آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حائز اهمیت فراوان بوده است.

فرم بنا و شیوه قرارگیری آن در ساحل و چشم‌‎انداز زیبای کارون به خصوص اتصال آن به برجی که در آب رودخانه احداث شده، موجب شده است که به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب شود.

سیلوی ثبت‌ملی اهواز نورپردازی می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha