جشنواره استقبال نوروز و پیشواز از ماه رمضان در گیلان برگزار شد

جشنواره استقبال نوروز و پیشواز ماه رمضان با حضور مسئولان استانی در سالن اجتماعات مرکز شهید باهنر استان گیلان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، جشنواره استقبال از  نوروز و ماه رمضان با عنوان «همایش پیشاشو» عصر روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، فرماندار رشت، رئیس جمعیت هلال احمر استان، مدیرکل هواشناسی و مدیر عامل شرکت گاز استان و جمعی از مقامات استانی، در سالن اجتماعات مرکز شهید باهنر استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای مراسم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ضمن قدردانی از عوامل اجرایی جشنواره گزارشی از عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر استان ارائه داد.

سپس دو نفر از پژوهشگران حوزه مردم‌شناسی استان مطالبی در باب نوروز، آیین‌های‌های مربوطه به نوروز و ماه رمضان که در فهرست آثار ملی ثبت شدن برای حضار بیان کردند.

برگزاری مراسم آیینی نوروزی خوانی و سحری خوانی و دیگر آیین‌های سنتی مربوط به نوروز و  ماه رمضان از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت و در پایان مراسم از موذنان پیشکسوت استان تجلیل و قدردانی شد.

در حاشیه این جشنواره شرکت‌کنندگات از نمایشگاه غذاها و شیرینی‌های نوروز و مختص ماه رمضان نظیر رشته خشکار، حلوای ضیابر، زرینه نان تالش و ...‌ که در فهرست آثار ملی کشور بعنوان میراث ناملموس ثبت شده‌اند بازدید کردند و با شیوه‌های پخت این غذاها و شیرینی‌ها آشنا شدند.

همچنین حضور اکیپ جوانان هلال احمر استان با برپایی خیمه‌های هلال و نماز، و نمایش تجهیزات و ماشین آلات عملیاتی امداد و نجات در طی ایام نوروز بخشی از جشنواره بود که با استقبال مدعوین همراه بود.

این همایش برای اولین بار در استان گیلان و به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و با هدف معرفی آیین های سنتی و میراث ناملموس استان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122001094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha