ارزشیابی هنرمندان معطوف به تولید محصول است/ تکریم بزرگان هنرهای سنتی با انتقال شورای ارزشیابی به وزارت میراث فرهنگی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: صنایع‌دستی معطوف به تولید محصول است و ارزشیابی براین اساس انجام می‌گیرد و میراث‌داران تمدنی معطوف به دانش بومی و تجربه زیسته خواهد بود. این تفکیک موجب انسجام درون سازمانی و ارائه سازوکار مناسب می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، سلسله نشست‌های تخصصی میراث‌فرهنگی با موضوع «تصویب آیین‌نامه ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی و میراث‌ داران تمدنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی» با سخنرانی مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، طیبه عزت‌الهی‌نژاد مدیر پژوهشکده هنرهای سنتی و صدرالدین شیردل استاد کاران و مرمت کاران بناهای تاریخی، موزه‌ها صبح امروز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در کاخ گلستان برگزار شد.

جلالی تعیین تکلیف شورای ارزشیابی هنرهای سنتی را جزو مطالبات مطرح شده از سوی هنرمندان عنوان کرد و افزود: شورای ارزشیابی که در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی وجود داشت به دلیل عدم حضور کارشناسان متخصص هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، انبوه تقاضاهای پاسخ داده نشده، شاخص‌ها و اولویت‌های نادرست موجب نارضایتی هنرمندان شده بود که ساماندهی و تعیین تکلیف شورای ارزشیابی با هدف تسهیل‌گری و مشورت با نخبه‌ها در دستور وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت و اقتضائات آن با حضور شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد بررسی شد.

او با اشاره به اضافه شدن بخش میراث‌ داران تمدنی ادامه داد: صنایع‌دستی معطوف به تولید محصول است و ارزشیابی براین اساس انجام می‌گیرد و میراث‌داران تمدنی معطوف به دانش بومی و تجربه زیسته خواهد بود. این تفکیک موجب انسجام درون سازمانی و ارائه سازوکار مناسب می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به آسیب‌شناسی صورت گرفته و تشکیل کمیته‌های تخصصی و تعیین شاخص‌های ارزشیابی اشاره و ابراز امیدواری کرد که انتقال شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی به این وزارتخانه امکانی برای تکریم بزرگان این حوزه، تشویق نسل جوان فارغ از نگاه آکادمیک و متکی بر دانش تاریخی وزیسته و معاصرسازی آن‌ها شود.

جلالی با بیان اینکه تلاشمان بر این است که این شورا در سه سطح خط مشی‌گذاری، سلیقه‌سازی نگرش‌سازی و رفتارسازی فعالیت کند، افزود: در اهداف، روش اجرا و پیامدهای شورا بازنگری صورت گرفته است که شورایی پویا با اقتضائات امروز و دارای انعطاف لازم برای رسیدن به دست‌آوردها داشته باشیم.

او بر اهمیت کل‌نگری و رهایی از بخشی‌نگری، سطحی‌نگری و جزئی نگری و در نظرگرفتن تمامی رشته‌ها تاکید کرد.

در ادامه عزت‌اللهی به تشریح اهداف، رویکردها، استراتژی‌ها و کمیته‌های پیشنهادی پرداخت و افزود: در تدوین آیین‌نامه علاوه بر اضافه شدن بخش میراث‌داران تمدنی، شرط سواد حذف شده و همسان‌سازی درجات هنری با آیین‌نامه وزارت ارشاد صورت گرفته است.

او به اهمیت حمایت سایر دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اگر دانش بومی نتواند خودش را در مقابل دانش امروز حفظ کند در آینده نزدیک ما استقلال خود را در حوزه هنرهای سنتی، صنایع‌دستی و میراث تمدنی‌مان از دست خواهیم داد.

حضور استادکاران درجه یک به‌عنوان مشاور در پروژه‌ها و انتقال دانش نسلی به شکل کل‌نگر، استفاده از دانش بومی در عناوین دروس دانشگاهی و استفاده از استادکاران در شورای فنی و تصمیم‌گری‌ها نکاتی بود که شیردل در این نشست مطرح کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122301493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha