«جوین» در دل کویر سبزوار شگفت‌زده‌تان می‌کند/ «شکارگاه شیر احمد» مغفول مانده است

همایی گوینده رادیو و دوبلور گفت: اگر بخواهم نقطه‌ای گردشگری به مردم معرفی کنم که بروند و از اینکه در نزدیکی کویر چنین منطقه‌ای وجود دارد شگفت زده شوند؛ منطقه «جوین» را پیشنهاد می‌کنم.

حسن همایی، گوینده رادیو، مدرس فن بیان و دوبلور در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: اصالتا اهل سبزوار هستم. پدر و مادرم متولد سبزوار هستند. سبزوار اماکن تاریخی و  تفریحی بسیاری دارد؛ اما اگر بخواهم نقطه‌ای گردشگری به مردم معرفی کنم که بروند و از اینکه در نزدیکی کویر چنین منطقه‌ای وجود دارد شگفت زده شوند؛ منطقه «جوین» را پیشنهاد می‌کنم. برای دیدن این منطقه باید ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر به سمت شمال بروند. روستایی دیدنی و جالب به نام  «ارگ» هم در این منطقه وجود دارد. محیط کوهستانی، درختان گردو، بادام و در کل اقلیم منطقه باعث می‌شود فکر کنید در غرب ایران هستید.

او افزود: در سبزوار مناطق بسیار خوش آب و هوای دیگری هم وجود دارد. «سنگ سفید» و «باغجر» از این دست مناطق است که در دامنه‌ها قرار دارند. اما اصولا سرمایی که هنوز از زمستان باقی مانده است، مقداری شب ماندن در ابن منطقه‌ها در بهار را سخت می‌کند و مسافران باید خانه بگیرند. در کل در فصل بهار همه نقاط کویر زیباست. اگر یک تابستان به «شکارگاه شیر احمد» که مغفول مانده است، در سبزوار بروید متوجه می‌شوید که حضور در کویر این منطقه چقدر لذت بخش و دیدنی است.

همایی تاکید کرد : از مسافران می‌خواهم منطقه زعفرانیه سبزوار را ببینند. در کیلومتر ۳۵ َسبزوار، کاروان سرای شاه عباسی  قرار دارد که مربوط به دوران صفویه است و امسال ثبت جهانی شد.  در سالی که گذشت ۵۴ کاروان سرا به ثبت جهانی رسید که یکی از آنها کاروانسرای زعفرانیه است. در روستای زعفرانیه، حمام قدیمی و چاپارخانه هم وجود دارد.

گوینده برتر چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اهل سفر هستید، توضیح داد: بله. اهل سفر هستم و زیاد سفر می روم. چهارگوشه ایران را دیده ام اما هنوز نقاط بسیاری مانده است که باید بروم و ببینم.؛ آرزو دارم یک بهار به لرستان بروم. کردستان و سنندج را دیده‌ام که فوق العاده بود.

او همچنین درباره ماندگارترین سفر خود گفت: سفر به اصفهان را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم؛ شکوه و عظمت بناها و هنرهایی که در آنجا دیدم، فراموش نشدنی است. سفرم به یزد هم به همین شکل بود؛ جدا از اماکن تاریخی، آتشکده‌ها و سروهای بلندی که دیدم، معماری مسجد جامع یزد دلم را برد و خیلی لذت بردم. در حمام گنجعلی خان کرمان آچمز شدم. خیلی برایم عجیب و فوق العاده بود.

همایی گفت : امسال هنوز به سفر نرفته‌ام، اما اگر خدا بخواهد قصد دارم یکی دو روز دیگر به مزار پدر و مادرم در «جلین» بروم. برای رفتن به این روستا باید به طرف نیشابور و مشهد رفت.

این مدرس فن بیان در پایان خاطر نشان کرد: برنامه «راه شب» پنج شنبه‌ها را دارم که به طور زنده در بامداد جمعه بعد از خبر نیمه شب شنیده می شود. هفته ای یکبار پنج شنبه ها این برنامه را اجرا می‌کنم. «پارسی گویان» درباره زبان و ادبیات فارسی در آسیای میانه و منطقه خودمان عنوان برنامه دیگرم است. «جام جم» هم عنوان برنامه دیگری است که در حوزه شعرخوانی است. در کنار این کارها، گاهی برنامه‌های مناسبتی هم دارم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010701059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha