سرتاسر ایران زیبایی است/ در سفرهای نوروزی به اکوسیستم مناطق آسیب نزنیم

شهرزاد کمال‌زاده بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امیدوارم مسافران با اشتباهات ناآگاهانه به اکوسیستم منطقه‌ای که به آن سفر کرده اند آسیب وارد نکنند و از طبیعت درست نگهداری کنند.

شهرزاد کمال زاده، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت : در بیمارستان آسیه تهران به دنیا آمده‌ام و البته چند رگه محسوب می شوم. بخشی از اصالت ما به تهران، بخشی به طالقان، بخشی به کرج و شیراز برمی‌گردد. در واقع یک فامیل چندهزار نفره دارم. نام کمال شهر کرج برگرفته از نام پدربزرگ پدرم هادی کمال‌زاده است. آنجا یک حمام قجری بوده است که در هلجرد کرج است و جزو موقوفات مادربزرگ پدرم بوده است و در واقع از کمال زاده ها به جا مانده است. در منطقه 12 در خیابان ناصر خسرو محله ای به نام خدابنده لو وجود دارد که میراثی از مادربزرگ پدرم بوده است که آنجا کار می‌کردند. پدربزرگم هم متولد تهران و افسر ارشد آگاهی بود.

او افزود: به واسطه اجرای برنامه «تهرانگرد» و البته برنامه «باهمستان» شبکه جام جم و اینکه جزو داوطلبین هلال احمر هم بوده ام کل ایران را دیده‌ام.

کمال زاده درباره نقاط دیدنی تهران گفت: تهران رستوران ها، کافه موزه‌ها و نقاط بسیاری برای لذت بردن از تعطیلات نوروز دارد. موزه حیات وحش، موزه دفینه، پارک آب و آتش، پارک ملت از دیدنی‌های تهران هستند. سازمان میراث فرهنگی بناهایی از گذشته را بازسازی کرده و سعی کرده است در حفظ آنها تلاش کند و تبدیل به هتل بوتیک شده‌اند. کاخ گلستان و کاخ نیاوران از دیگر دیدنی‌های تهران است. خیابان سی تیر هم پاتوق خوبی برای نوروزگردی است. تهران اقلیم‌های مختلفی دارد. انتهای اتوبان همت به پردیس می‌خورد که منطقه‌ای کوهستانی است و مسافران می‌توانند بروند و لذت ببرند. پارک گیاه‌شناسی و پارک پردیسان هم از دیگر دیدنی‌های زیبای تهران است. طالقان، کردان، تالیان، برغان هم از روستاهای دیدنی کرج هستند.

بازیگر سریال «گاندو» بیان کرد: شیراز هم که پاسارگاد و دیدنی‌های بسیار دیگری دارد که همه می شناسند و نیازی به معرفی آنها نیست . خدا را شکر دیدنی‌های ایران بی‌شمار است. در سال‌های اخیر برخی از افراد ناآگاه در مکان‌های تاریخی در موقعیت‌های مختلف از جمله زلزله به دنبال دفینه و گنجینه هستند. حیف است که میراث ایران زمین از بین برود. برخی افراد هم اسم خود را با اسپری رنگ روی دیواره‌های بناهای تاریخی می‌نویسند که اصلا دور از شأن انسان است؛ چون آثار تاریخی میراث یک کشور است. باید در راستای حفظ آنها تلاش کرد و به عنوان یک ایرانی گامی در این راه برداشت.

او تاکید کرد: درسفرهایی که داشته‌ام، دیده‌ام که در خیلی از شهرها و استان‌ها بناهای در حال تخریب را مجدد بازسازی کرده‌اند تا بنا را حفظ کند. این کار به نظرم بسیار ارزشمند است. شاید حتی با بودجه‌های شخصی این کار را کرده‌اند چون دوست داشته‌اند یادگاری از اجدادشان باقی بماند.

کمال‌زاده ضمن اشاره به اینکه هر گوشه ایران زیباست و سرتاسر ایران زیبایی است، توضیح داد: شاید برخی ماکو در ایران را نشناسند که با چندکشور هم مرز است. برنامه های خوبی در این سال‌ها برای معرفی جاذبه های طبیعی، گردشگری و تاریخی ایران ساخته شده است. خیلی خوب است که بتوانیم در حفظ این میراث سهیم باشیم و خدمتی به گذشتگان و آیندگان خود داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد :در کاری تهیه کننده و بازیگر هستم  که مشغول صحبت هستیم. چند تئاتر به من پیشنهاد شده است. از اول سال کارهای بسیاری به من پیشنهاد شد که یا مجوز نداشتند یا بودجه و بعد آن اتفاقی که باید نیفتاد. ‌یک فیلم بیست دقیقه ای به نام  «ناکجا آباد» تولید کرده ایم و نگاهمان برای ارائه آن به مخاطب بین المللی است. در حال صحبت برای انتقال به شرکتی هستیم که کار برای پخش بین المللی برود.

بازیگر سریال «آمین» گفت : امسال نوروز سفر نمی روم. متولد ماه فروردین هستم و ترجیح می‌دهم امسال تولدم را در خانه و در کنار خانواده باشم. اما پیشنهاد می کنم مردم بروند و ایران زیبا را ببینند و لذت ببرند.

او در پایان اظهار کرد: امیدوارم مردم مراقب باشند و ایمنی را در جاده ها رعایت کنند تا مثل هرسال شاهد بالا رفتن آمار تصادفات جاده ای نباشیم. هر مسافری وضعیت جوی مقصد را چک کند. مجهز به سفر برود. ماشین خود را قبل از سفر کنترل کند. به همه نقاط ایران سفر کنند و البته خیانت نکنند. چیزی از کشور خارج نکنند، حتی اگر مشتی خاک باشد؛ در هرمز خاک نقره ای و سرخ دیدم، برخی از توریست ها این خاک را جمع می کردند و با خود می بردند و این باعث کم شدن سطح این خاک و شن می شود و به اکوسیستم آسیب می زند. امیدوارم مسافران با اشتباهات ناآگاهانه به اکوسیستم منطقه ای که به آن سفر کرده اند آسیب وارد نکنند و از طبیعت درست نگهداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010801235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha