«ستاد خدمات سفر» پیکره‌ای واحد برای انسجام دستگاهی و تحقق اهداف ملی/ کاهش ۲۷ درصدی جانباختگان حوادث ترافیکی و ۹ درصدی ماموریت‌های اورژانس

کاهش سوانح و جانباختگان همچنین فراهم کردن شرایط سفری ایمن و رضایتمند برای مسافران از اهداف مهمی بود که پیش از آغاز ایام نوروز از سوی رئیس‌جمهوری، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و اعضا مورد تاکید قرار گرفت. حال کاهش ۲۷ درصدی جانباختگان حوادث ترافیکی و ۹ درصدی ماموریت‌های اورژانس نشانگر این است که با انسجام بین دستگاهی و هم‌افزایی ایجاد شده در پیکره‌ای واحد به نام «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» این مهم محقق شده است.

میراث آریا: فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های لازم به‌منظور خدمات‌دهی مناسب به مسافران و گردشگران نوروزی برای داشتن سفری ایمن، سلامت و پرنشاط مهم‌ترین وظیفه تمامی ۲۷ دستگاه عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر است. دستگاه‌هایی که با هدف هم‌افزایی برای حل چالش‌های مرتبط با موضوع سفر گرد هم جمع شده‌اند و هریک در حیطه ماموریت‌های خود وظایفی را عهده‌ دارند. در ایام نوروز ۱۴۰۳ حضور شخص رئیس‌جمهوری، وزرا و روئسای دستگاه‌ها در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین استانداران در ستادهای اجرایی استانی نشانگر شکل گرفتن همتی راسخ در پیکره‌ای واحد به نام ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر است.

کاهش تصادفات جاده‌ای و تعداد جانباختگان جزو موضوعات مهمی بود که از رئیس‌جمهوری تا رئیس ستاد و سایر اعضا بر آن تاکید کردند و در جلسات ستاد نیز روزانه آمار سوانح و جانباختگان جاده‌ای هر استان مورد بررسی قرار گرفت و هشدارهای لازم برای هر استان یک به یک مطرح شد و آمار اینگونه برمی‌آید که این پایش‌ها و رصدها نتیجه‌بخش بوده است.

رئیس جمهوری در بازدیدی که از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر داشت زمان‌شناسی را از جمله تدابیر ضروری برای همه دستگاه‌ها در راستای ارتقای کیفیت عملکرد عنوان و از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی برای رفع ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز تا پیش از فرارسیدن تعطیلات نوروزی امسال به عنوان اقدامی در راستای ارتقای امنیت تردد در جاده‌ها و سفرها تقدیر کرد.

شروع ستاد نوروز ۱۴۰۳ با تاکید بر کاهش سوانح و جانباختگان

رئیسی در این جلسه بر هماهنگی دستگاه‌های ستاد خدمات سفر، نظارت مستمر بر ارکان سفر و اهتمام جدی برای کاهش سوانح جاده‌ای از سوی تمامی دستگاه‌ها، تقویت و توسعه ناوگان حمل و نقل و استفاده از ظرفیت مردمی برای توسعه گردشگری تاکید کرد.

علی‌ اصغر شالبافیان رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز قبل از آغاز سال جدید در نشستی که با اعضا داشت با ابراز نگرانی از آمار تصادفات و جانباختگان کاهش آن را مورد تاکید قرار داد و افزود: از ظرفیت نظارتی تمامی دستگاه‌های عضو به‌منظور تحقق سفری ایمن و رضایتمند برای مردم استفاده خواهیم کرد.

حال پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگویی با میراث‌آریا گفته است: با وجود افزایش سطح تردد در جاده‌ها به نسبت سال گذشته، تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

نقش دو پویش مهم «شصت‌ سی» و «چشم به راهیم»

پویش «شصت‌ سی» نیز از مهم‌ترین اقداماتی بوده که در چند سال اخیر برای کاهش سوانح رانندگی راه‌اندازی شده است و نوروزگاه‌های عشایری در سی کیلومتری ورودی شهرها برپا می‌شود که هم فرصت و محلی برای عرضه محصولات و صنایع‌دستی عشایر فراهم می‌آورد و هم  جاذبه‌ای برای توقف ماشین‌ها و استراحت رانندگان محسوب می‌شود.

به گفته مهدی میزبان قائم‌مقام سازمان امور عشایری کشور تعداد نوروزگاه‌های عشایری در نوروز ۱۴۰۳ رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و در سطح کشور ۱۲۰۰ چادر برپا شده است.

«چشم به راهیم» نیز پویش مهم دیگری است که با هدف ارتقای ایمنی و نقش تاثیرگذار همراهان سفر در کاهش تصادفات جاده ‎ای سعی دارد همراهان را از این نقش اجتماعی و کمک به رانندگان در کاهش خطر آگاه کند که بخشی از این نقش‌ها در این پویش آموزش داده می‌شود.

علی فتحی مدیرکل حراست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اشاره به اینکه این طرح از ۲۷ اسفند در کشورآغاز شده از راه‌اندازی ۶۰ پویش چشم به راهیم در نقاط پرتردد و گلوگاه‌های مهم سراسر کشور خبر داده است.

آنگونه که فتحی می‌گوید: در نوروز سال گذشته پویش چشم به راهیم موجب کاهش ۱۵درصدی حوادث جاده‌ای کشور شده است و تلاش می‌شود با برگزاری برنامه‌های شاد و استراحت رانندگان میزان تلفات جاده‌ای در نوروز امسال کاهش پیدا کند.

رضایتمندی مسافران در استفاده از حوزه حمل‌ونقل عمومی

رضایت بالای مسافران در استفاده از حوزه حمل‌ونقل عمومی موضوع دیگری بود که در نوروز امسال شاهد آن بودیم و آنگونه که سید کمال هادیان‌فر معاون حمل و نقل وزارت راه گفته است با تدابیر در حوزه حمل و نقل عمومی برون شهری، امسال شاهد افزایش میزان رضاتمندی مسافران در همه شقوق حمل و نقل بودیم.

او با اشاره به جابجایی حدود ۱۰ میلیون و ۲۵۴ هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی تا ۱۳ فروردین ماه، می‌افزاید: در مجموع ۵۰ درصد از آمار اعلام شده و ۵ میلیون و ۵۲۰ هزارنفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای و بالغ بر ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جابه‌جا شده‌اند. همچنین بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر طی این مدت در فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده‌اند. در بخش ورود و خروج مسافر دریایی نیز سه میلیون و ۴۷۰ هزار و بخش گردشگری دو میلیون و ۵۴۸ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. این آمار نشانگر این است نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استفاده از حمل‌ونقل عمومی ۲.۵ درصد کاهش داشته‌ایم، هفته اول این آمار ۱۱ درصد بود و در هفته دوم سفرهای بیشتری اتفاق افتاده است.

انجام بیش از ۵ میلیون سفر دریایی بدون حادثه

به گفته اله‌مراد عفیفی‌پور سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نوروز ۱۴۰۳ جمعا ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار تردد دریایی از ابتدای طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ (۲۴ اسفند ۱۴۰۲) تا ۱۱ فروردین‌ماه سال جاری در بنادر شمالی و جنوبی کشور انجام شده است که با توجه به برنامه‌ریزی، نظارت، پایش و رصد مداوم همکاران سازمان بنادر و دریانوردی در تمامی مبادی مجاز مسافری و گردشگری دریایی شمال و جنوب کشور، هیچ گونه حادثه‌ای رخ نداده است.

کاهش ۹ درصدی ماموریت‌های ترافیکی اورژانس

همچنین علی شریفان رئیس اداره تعالی بالینی سازمان اورژانس در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به همکاری شکل گرفته بین اعضای ستاد سفر، می‌افزاید: امسال میزان کاهش حوادث ازمیزان کاهش مسافران بیشتر بود که نکته امیدوارکننده‌ای است و در کاهش حوادثی که امسال شاهد بودیم نقش وزارت راه و بهبود محورها تاثیر بسزایی داشته است.

او با بیان اینکه ماموریت‌های ترافیکی که اورژانس برای آنها اعزام شد کاهش ۹ درصدی داشته است، ادامه می‌دهد: مصدوم و بیمار اعزامی ترافیکی ده درصد کاهش داشته، سال گذشته ۴۲ هزار و ۶۷۲ نفر بوده و امسال ۳۸ هزار نفر بوده است. جراحی‌های اورژانسی نیز در کل بیمارستان‌های کشور منفی ۴ درصد کاهش داشته و تعداد تلفن‌ها به اورژانس برای حوادث ترافیکی منفی ۴ درصد کاهشی بوده است. کاهش در تمامی حوزه‌ها محصوص است که امیدوارکننده است.

آنگونه که آمار به ما می‌گوید کاهش سوانح و جانباختگان جاده‌ای که امسال جزو اهداف مورد تاکید و مهم در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بود با همکاری هر یک از اعضای دخیل در این حیطه محقق شد.

دورخیز برای تحقق کاهش ۵۰ درصدی فوتی‌ها و مجروحان ظرف ۵ سال

از آنجا که شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور به تصویب برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور برای کاهش سالانه ۱۰ درصد از تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور ملزم شده است، امید آن می‌رود با استفاده از ظرفیتی که در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در راستای همکاری‌های به وجود آمده بین اعضای ستاد و دستگاه‌های مرتبط با ایمنی راه‌ها و فرهنگسازی از طریق رسانه ملی و تبلیغات محیطی شهری در پایان برنامه هفتم توسعه آمار سالانه ۲۰ هزار فوتی و ۳۶۰هزار مجروح تا پنجاه درصد کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011502201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha