مروری بر رشادت‌های فرزند شجاع خطه امام رضا و سرباز ولایت/ از سرزمین‌‏های داغ خوزستان تا گردنه‌‏های برافراشته کردستان

علی صیاد شیرازی در سال۱۳۲۳ در شهرستان درگز از استان خراسان رضوی به دنیا آمد و پس از حدود یک سال اقامت در این شهر بر حسب شغل پدرش که درجه ­دار ژاندارمری بود حدود ۲ سال در مشهد و پس از آن به مدت ۱۵ سال به استان مازندران و در شهرهای(گرگان، آمل و گنبدکاووس) زندگی کرد. سپس به تهران نقل مکان کرد و از دبیرستان امیرکبیر تهران فارغ­‌التحصیل شد.

میراث آریا: در سال ۱۳۴۳ وارد دانشکده افسری ارتش شد و پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۴۶ در رسته توپخانه وارد لشکر ۲ تبریز شد. از سال ۱۳۴۸ در مرزهای غرب کشور به مدت یک سال به عنوان افسر دیدبان توپخانه و معاون آتشبار فعالیت کرد و سپس به لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه انتقال یافت و آنجا به عنوان فرمانده آتشبار مشغول به خدمت شد. در سال ۱۳۵۱ دوره هواسنجی بالستیک توپخانه را با کسب امتیاز ممتاز از بین ۲۰ افسر ایرانی و آمریکایی به پایان رساند. پس از پایان دوره فوق به مرکز آموزش توپخانه اصفهان و دانشکده توپخانه منتقل شد.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

شهید صیاد شیرازی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، به عنوان یک افسر جدی، منضبط، پرتلاش و مسلط بر تخصص و دانش نظامی خود و به­ ویژه پایبند به مکتب اسلام و اجرای دقیق فرائض مذهبی شناخته می‌شد. صیاد شیرازی در کنار انجام وظایف نظامی و شغلی، به تدریس زبان انگلیسی به طلاب حوزه علمیه «حاج حسن امامی» می­‌پرداخت.

با ورود به اصفهان و قرار گرفتن در متن مردم متعهد و انقلابی این دیار این توفیق نصیب وی شد که طی حدود ۵ سال قبل از به ثمر رسیدن انقلاب خود را مهیای ورود به فضای نورانی آن دوران کند. فقط سه روز قبل از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ بازداشت انفرادی شد و در بامداد ۲۲ بهمن با پیروزی انقلاب از بازداشت خارج شد.

افسر انقلابی ارتش

صیاد شیرازی بعد از انقلاب موفقیت های زیادی را در ارتش طی کرد و در دوره‌ای به فرماندهی نیروی زمینی ارتش رسید و در آخرین مسئولیت و قبل از شهادت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود. او در دوره مسئولیت‌هایی که در ارتش جمهوری اسلامی داشت همواره به عنوان فردی موفق و افسری انقلابی و متدین شناخته می شد که تکیه گاه بسیاری از نیروها و هم‌زرمانش بود.

اوج اقتدار و فرماندهی این افسر شجاع ارتش، در عملیات مرصاد بود که با تدبیر و شجاعتی مثال‌زدنی موفق به شکست دشمن شد.

انجام ۹ عملیات چریکی موفق با شهید چمران

صیاد شیرازی از ابتدای پیروزی انقلاب تا مهرماه سال ۵۸ در اصفهان بود. در این مدت با همکاری نیروهای نظامی و دوستان انقلابی گروه ۳۰ نفره‌ای را تشکیل داد و به حفظ و حراست از پادگان پرداخت. در مهرماه سال ۱۳۵۸ اخبار ناگواری از کردستان می‌رسید، سقوط پادگان مهاباد و غارت تیپ، خصوصاً قتل‌عام ۲۳ نفر از پاسداران که در پانزدهم مهرماه در حوالی سردشت توسط ضدانقلاب صورت گرفته بود. دکتر چمران، سروان صیاد شیرازی و سرتیپ فلاحی – فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش – به بانه آمدند، تیمسار فلاحی در بانه ماند و سایر نفرات با هلیکوپتر به پادگان سردشت رفتند.

در مدت ۱۷ روز حضور در منطقه سردشت با فرماندهی دکتر چمران ۹ عملیات چریکی با موفقیت انجام شد. حضور وزیر دفاع در صحنه نبرد انگیزه‌های مضاعفی برای خدمت بوجود می‌آورد و نتیجه این همکاری سلب آسایش و عقب‌نشینی نیروهای ضد انقلاب شد.

در زمستان سال ۱۳۵۸، قرارگاه عملیاتی غرب در کرمانشاه با فرماندهی سرهنگ صیاد شیرازی تشکیل شد. لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه، لشکر ۱۶ زرهی قزوین، لشکر ۲۸ کردستان و تیپ ۲۳ نیروی مخصوص و تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی هسته اصلی تشکیل قرارگاه بودند. شهید «ناصر کاظمی» فرماندار پاوه و فرمانده سپاه آنجا نیز ارتباطی تنگاتنگ با قرارگاه برقرار کرد. اولین عملیات پس از تشکیل قرارگاه، آزادسازی مریوان و پاکسازی کلیه محورهای مواصلاتی به آن بود.

صیاد شیرازی البته در همان سال های ابتدایی جنگ با کارشکنی بنی صدر به مشکلاتی نیز برخورد کرد. به دستور بنی صدر، صیاد در سال های ابتدایی دهه ۶۰ به فرماندهی کردستان منصوب شد، اما عملاً به انزوا کشیده شده بود، «طرح والعادیات» را نوشت، اما رئیس جمهور وقت موافقت نکرد با این حال این افسر شجاع در مدت ۴۴ روز حضورش در منطقه، شهرهای «اشنویه» و «بوکان» آزاد و امنیت نسبی در شمال غرب کشور حکم فرما شد.

جهاد ادامه دارد

بعد از پایان جنگ تحمیلی صیاد شیرازی که حالا سرتیپ ارتش شده بود، در کمیسیون‌های شورای عالی دفاع نقشی فعال داشت. به طور جامع و علمی به مسایل اساسی مرتبط با نیروهای مسلح و دفاع مقدس پرداخت و با مطالعه و تحقیق، راهکارهای مناسبی در رابطه با بهبودیافتن وضعیت دفاعی و تجهیز یگانهای مختلف ارتش ارائه کرد.

حضور او در شورا باعث تحرک و پویایی مجموعه شد. از جمله مواردی که به پیشنهاد او جلسات متعدد و اقدامات مثبتی در سطح نیروهای مسلح صورت گرفت می‌توان به طرح راهبردی کلی نظام درباره منافقین و چگونگی برخورد با آنان و نیز بهبود بخشیدن به وضعیت دفاعی و عمرانی جزایر و سواحل مناطق دریایی و مسایل کردستان اشاره کرد.

شهید صیاد ضمن تدریس در دانشگاه افسری و مشورت با محققین حوزه و دانشگاه سعی در بررسی تطبیقی جنگ تحمیلی و جنگ‌های صدر اسلام داشت و به طور جدی در این رابطه به تحقیق پرداخت و در عین حال خواستار ثبت تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی بود و هیأت معارف جنگ در همین راستا توسط او تاسیس شد.

صیاد شیرازی اگرچه یک افسر ارتش و یکی از مقامات بلندپایه این سازمان نظامی بود با این حال عنصری مومن و برخوردار از روحیه ایمان بود و مانند بسیجیان مخلص به مردم خدمت می کرد.

همین روحیه و همین تلاش خستگی‌ناپذیر و مجاهدت‌های شبانه‌روزی باعث شد تا دشمن تحمل وجود او را نداشته باشد و در صبح روز ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ مزد ده‌ها سال مجاهدت خود را گرفت و به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت و پیوستن به خدا رسید.

مقام معظم رهبری و شهادت شهید صیاد شیرازی

شهید صیاد همان نظامی است که در مراسم تشییع پیکرش، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) بر تابوتش بوسه زدند. در فرازی از پیام رهبری آمده است:

«امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مؤمن و پارسا و پرهیزکار، سپهبد علی صیادشیرازی امروز به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند. سرزمین‌‏های داغ خوزستان و گردنه‌‏های برافراشته کردستان سال‌ها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک‌نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‏‌های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خود گذشتگی او حفظ کرده است... »

انتهای پیام/

کد خبر 1403012102537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha