اتمام جمع‌بندی آمار ستاد نوروزی ۱۴۰۳ خوزستان/ رتبه اول دزفول در میزان اقامت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان با اشاره به تجمیع نهایی آمار این ستاد در بازه زمانی نوروز تا عید فطر گفت: با جمع‌بندی انجام‌شده در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری، شهرستان دزفول رتبه اول را در میزان اقامت و بازدید گردشگران به خود اختصاص داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده با بیان این‌که طی بازه زمانی ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پایان فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز (۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳)، متوسط بازدید از هر جاذبه در استان خوزستان بیش از ۸۸هزار نفر بود گفت: در بازه زمانی یادشده، ۲۶میلیون و ۶۱۸هزار و ۲۳۲ بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان صورت گرفت که از این تعداد، هفت میلیون و ۹۲۳هزار و ۴۸۱ بازدید مربوط به جاذبه‌های تاریخی، ۷میلیون و ۵۸۳هزار و ۵۲۲ بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی، ۳میلیون و ۱۲۵هزار و ۲۷۹ بازدید مربوط به جاذبه‌های دست‌ساز، دومیلیون و ۷۳۳هزار و ۳۹۸هزار و ۶۰۲ بازدید مربوط به جاذبه‌های مذهبی، ۴میلیون و ۸۴۲هزار و ۹۱۳ بازدید مربوط به جاذبه‌های تفریحی، ۲۲۳هزار و ۷۰۳ بازدید مربوط به جاذبه‌های فرهنگی، ۱۴۸۷ بازدید مربوط به گردشگری سلامت و ۶۸هزار و ۳۲۳ بازدید نیز مربوط به موزه‌های استان بودند؛ ضمن این‌که طی این مدت آمار ۴۵۰هزار و ۹۲۲ نفربازدید نیز برای نمایشگاه‌های دائمی و غیردائمی مربوط به صنایع‌دستی به ثبت رسید.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان با بیان این‌که میزان بازدید از جاذبه‌ها امسال حدود ۴۲درصد افزایش داشت ادامه داد: براساس جمع‌بندی انجام شده، دزفول با ثبت ۱۰میلیون و ۵۶۸هزار و ۳۴۹ نفربازدید اولین شهر پربازدید استان در بازه زمانی یک‌ماهه لقب گرفت و شوشتر نیز با ثبت پنج‌میلیون و ۶۰۳هزار و ۸۲۷ نفربازدید در رتبه دوم قرار گرفت؛ همچنین اندیکا با بازدید ۲میلیون ۳۱۷هزار و ۱۲۰ نفری، شوش با یک میلیون و ۲۶۰هزار و ۵۹۹ بازدید و کارون با یک‌میلیون و ۱۷۴هزار و ۱۸۰ نفربازدید هم در رده‌های سوم تا پنجم پربازدیدترین شهرستان‌ها جای گرفتند.

او اضافه کرد: براساس آمار ثبت‌شده، ایذه، مسجدسلیمان، شادگان، لالی، بندرماهشهر، بهبهان، اندیمشک، امیدیه، اهواز، گتوند، باوی، دزپارت، باغ‌ملک، هندیجان، رامهرمز، حمیدیه، رامشیر، هفتکل، دشت‌آزادگان، هویزه و آقاجری نیز در جایگاه‌های بعدی بیشترین تعداد بازدید قرار گرفتند.

ارسطوزاده میزان اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری سطح استان تا ۲۴ فروردین‌ماه را در مجموع سه‌میلیون و ۶۳۱هزار و ۱۹۹ نفرشب‌اقامت عنوان و با اشاره به اشغال حدود ۸۰ درصدی ظرفیت هتل‌ها و دیگر تأسیسات اقامتی طی این ایام بیان کرد: ۶۳درصد از گردشگران در اقامتگاه‌های غیررسمی، ۱۶درصد در اقامت‌گاه‌های رسمی و ۲۱درصد نیز در اقامت‌گاه‌های اضطراری اقامت کردند.

او تصریح کرد: میزان اقامت در اقامت‌گاه‌های رسمی در مجموع ۵۷۱هزار و ۵۷۷ نفرشب اقامت بود که از این تعداد، ۷۱هزار و ۶۹۲ نفر در هتل‌‎ها، ۸۳۵۱ نفر در هتل‌‎آپارتمان‌ها، ۲۹۰۹ نفر در هتل‎سراهای سنتی، ۱۸هزار و ۴۰۳ نفر در مهمان‎پذیرها، ۳۲هزار و ۳۷۳ نفر در اقامت‎گاه‌های بوم‌گردی، ۱۴۸هزار و ۳۳۸ نفر در خانه‌مسافرها، ۳۰هزار و ۵۱۰ نفر در مجتمع‌های گردشگری، ۶۷هزار و ۶۸۰ نفر در زائرسراها، ۴۵هزار ۸۳۶ نفر در اردوگاه‌ها، ۱۱۳هزار و ۴۹۷ نفر در مناطق نمونه گردشگری، ۳۱هزار و ۶۶۶ نفر در مجتمع‌های خدمات بین‌راهی و ۳۲۲ نفر نیز در پارک‌های ملی طبیعت‌گردی اقامت داشتند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: از میزان ۳میلیون و ۶۳۱هزار و ۱۹۹ اقامت ثبت‌شده در سطح استان خوزستان، شهرستان دزفول با ثبت یک میلیون و ۷۰۴هزار و ۴۰۸ نفرشب‌اقامت، بیشترین میزان اقامت از سوی گردشگران در سطح استان را به خود اختصاص داد و شوشتر با ۵۹۰هزار ۸۳۷ نفرشب‌اقامت و اهواز با ۳۵۵هزار و ۱۹۸ نفرشب‌اقامت در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

او افزود: در این بخش، اندیکا، ایذه، امیدیه، ماهشهر، بهبهان، اندیمشک، لالی، دزپارت، شوش، کارون، باغ‌ملک، مسجدسلیمان، هندیجان، گُتوند، هفتکل، رامهرمز، شادگان، باوی، دشت‌آزادگان، آقاجری، حمیدیه، رامشیر و هویزه در رده‌های چهارم تا ۲۶ قرار گرفتند.

ارسطوزاده در ادامه عنوان کرد: در بازه زمانی یک‌ماهه، ۲۶میلیون و ۴۹۷هزار و ۷۰۵ تردد در جاده‌های مواصلاتی استان به ثبت رسید؛ ضمن این‌که میزان ترددهای ورودی به استان یک میلیون و ۳۰۸هزار و ۴۱۷ و ترددهای خروجی نیز یک میلیون و ۲۴۹هزار و ۹۳۰ مورد بود.

او در ادامه به ۲۴۴ مورد بازدید نظارتی انجام‌شده در سطح استان طی مدت‌زمان نوروز تا عید فطر اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۱۰۹ مورد بازدید از مراکز اقامتی، ۶۶ مورد از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و ۴۴ بازدید از رستوران‌ها، مراکز پذیرائی و بین راهی انجام شده است؛ ضمن این‌که در این مدت درمجموع ۹ فقره تشویق به مراکز اقامتی و مراکز پذیرائی اعطا شده است. همچنین ۱۵ واحد تأسیسات گردشگری شامل مراکز اقامتی و دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز در این مدت تذکر دریافت کردند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان همچنین اضافه کرد: طی این مدت تعداد ۱۰ فقره شکایت از مراکز اقامتی، هشت فقره از جاذبه‌های گردشگری و ۱۳ فقره شکایت نیز از دفاتر خدمات مسافرتیو  گشت‌ها در سطح استان دریافت شد و این درحالی بود که شکایتی از مراکز پذیرایی و بین‌راهی تا پایان نوروز واصل نشد.

او با بیان این‌که طی ایام نوروز، همکاران ما و بازرسان مخفی به طور مستمر از کمپ‌ها، ظرفیت اقامتگاه‌ها و امکانات گردشگران بازدید می‌کردند و در خصوص آسیب‌های احتمالی که ممکن بود برای مسافران اتفاق بیفتد به صورت روزانه رصد و پیگیری می‌کردند افزود: جریان مسافرت به استان خوزستان در تعطیلات بهاری ۱۴۰۳، نشان داد که کیفیت خدمات‌رسانی در سطح استان خوب بود و همه هدف ما نیز این بود که رضایت مردمی را جلب کنیم.

ارسطوزاده خاطرنشان کرد: براساس ابلاغ ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۳ در خوزستان، امسال از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد و ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ همزمان با عیدسعید فطر به کار خود پایان داد.

اتمام جمع‌بندی آمار ستاد نوروزی ۱۴۰۳ خوزستان/ رتبه اول دزفول در میزان اقامت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری

اتمام جمع‌بندی آمار ستاد نوروزی ۱۴۰۳ خوزستان/ رتبه اول دزفول در میزان اقامت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری

اتمام جمع‌بندی آمار ستاد نوروزی ۱۴۰۳ خوزستان/ رتبه اول دزفول در میزان اقامت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری

اتمام جمع‌بندی آمار ستاد نوروزی ۱۴۰۳ خوزستان/ رتبه اول دزفول در میزان اقامت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 1403013003039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha