آسیب‌پذیری میراث‌جهانی شوشتر در مواجهه با بحران آب و تغییرات اقلیمی طی یک نشست بررسی شد

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوشتر گفت: نشست تخصصی پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در این شهر برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، امین مهدوی‌کیا ۳۱ فررودین‌ماه ۱۴۰۳ اظهار کرد: در قالب برنامه‌های علمی سه‌ساله ایکوموس با شعار «میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری – آمادگی، واکنش و بازیابی»، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، در پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر که به عنوان یکی از پایگاه‌های برگزیده کشور برای برپایی این رویداد انتخاب شده بود، نشستی با عنوان «تجزیه و تحلیل خطرات و آسیب‌پذیری آثار تاریخی در مواجهه با بحران آب و تغییرات اقلیمی، نقش حمایتی ذی‌مدخلان» برگزار شد. 

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر افزود: این رویداد روز گذشته ۳۰ فروردین‌ماه و هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر باحضور نماینده فرماندار، رئیس دانشگاه آزاد، اساتید و اعضای هیئت‌ علمی، فعالان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی و جمعی از دانشجویان برگزار شد. 

او ادامه داد: در این نشست، نماینده‌ای از حوزه پژوهشی پایگاه میراث‌جهانی شوشتر به ارائه گزارشی از روند لایروبی، اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه از سال‌های گذشته تاکنون و شیوه‌های مختلف لایروبی و حفاظت این نظام آبی پرداخت که مورد توجه حاضران در این نشست قرار گرفت و در ادامه اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه آزاد شوشتر به ارائه کنفرانس در زمینه‌های مختلفی از قبیل ارزیابی مهندسی هیدرولیک آب و بحران رودخانه کارون، تغییرات اقلیم و تأثیر آن بر سازه‌های آبی، محیط‌زیست و نقش دستگاه‌های متولی در سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر پرداختند. 

مهدوی‌کیا عنوان کرد: در این برنامه از پیشکسوتان مرمت و حفاظت آثار، محمدحسین معماریان، محمدرضا مشاکیان و همچنین بهره‌بردار موفق کاروانسرای ثبت‌جهانی افضل شهرستان شوشتر غلامرضا صیادی تقدیر به عمل آمد. 

گفتنی است، ۲۸ فروردین‌ماه گذشته نیز به همین مناسبت از این پیشکسوتان توسط سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل شده بود. 

در خور ذکر است، در سطح جهانی، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از سوی شورای بین‌المللی ایکوموس به این اسم نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha