گردشگری سبز، تقویم زمین و ساعت بقا

۵۵ سال پیش در سال ۱۹۶۹ میلادی یک فعال اجتماعی صلح طلب به نام جان مک کانل در اجلاس یونسکو از بزرگداشت روز زمین سخن گفت، پس از آن، این روز که هر سال در دوم اردیبهشت ماه مقارن با اعتدال بهاری می‌شد جشن گرفته شد.

سید جواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در یادداشتی نوشت: هدف از بزرگداشت روز زمین، افزایش آگاهی‌های جمعی و قدردانی از کره‌ای بود که امکان زیستن را به ما داده بود، متاسفانه باید اذعان کنیم انسان هر چه خردمندتر شده خرابکارانه‌تر به نابودی زیستگاه خود و سایر موجودات قیام کرده است.

جالب  اینجاست که با یک بررسی اجمالی در تمدن‌های پیشین و میراث‌فرهنگی گذشتگان با رویکرد دوستانه آنان در قبال زمین این سیاره مادر آشنا می‌شویم، با روش‌های استفاده بهینه از آب و خاک و باد با سازه‌ها و معماری آبی با آسبادها، باغ‌های معلق و صنایعی دست ساز که به‌شدت وابسته به اقلیم‌اند و کمترین آسیب را به طبیعت می‌رسانند اکنون اما ابعاد ویرانی مدرن با رشد تکنولوژیک بشر ارتباطی مستقیم یافته است.

توسعه بی رویه کارخانه‌ها، وسایل حمل ونقل با سوخت فسیلی، زباله‌های صنعتی و غیر صنعتی، کشاورزی با آفت کش‌ها، و دامداری‌های عظیم و صدها فعالیت دیگر در جوامع توسعه یافته یا در حال توسعه، کار زمین را به آنجا کشاند که باعث گرم شدن زمین، تخریب لایه اوزون، جنگل زدایی و ایجاد  پدیده‌های مخرب آب و هوایی در جهان شده است. این تغییرات اقلیمی نه برای انسان که برای همه موجودات زنده مخرب است به قول دیوید اتنبرو یکی از فعالان محیط زیست،  بشر در طول ۵۰ سال بیش از نیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی را نابود کرده است.

با توجه به این خطرها که تهدیدی برای بقا در کره زمین به شمار می‌رود نهضت‌های گوناگون محیط زیستی در سراسر جهان با هدف نجات زمین و رسیدن به زمین پاک شکل گرفتند.‌

امسال در روز جهانی گردشگری، سازمان گردشگری ملل متحد با توجه به لزوم حفاظت و حمایت از زمین  این سال را سال گردشگری و سرمایه گذاری سبز نامگذاری کرد.‌

در حوزه گردشگری اگر چه این صنعت در ردیف صنایع دوستدار طبیعت قرار گرفته است و با صنایع مخربی همچون صنعت اسلحه سازی، پتروشیمی و صنایع خودرو سازی فاصله زیادی دارد اما تا رسیدن به گردشگری سبز راه زیادی باقی مانده است.

تجدید نظر در استفاده از انرژی‌های فسیلی در هتل‌ها و اماکن اقامتی، استفاده از انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی، ساماندهی مواد دور ریختنی، زباله‌ها و پسماندها به نحوی که کمتر مواردی آلاینده باشند، استفاده از مواد تجزیه شونده در طبیعت، توسعه فضاهای سبز و استفاده از گیاهان در سازه‌های اقامتی و ده‌ها مورد دیگر که می‌توانند موجد گردشگری سبز باشند از مواردی به شمار می‌آیند که نیاز به طراحی سرمایه گذاری و اقدام دارند.

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با نظر به اهمیت حفظ و نگهداری از محیط زیست برنامه‌ای را با همفکری سایر نهادهای ذیربط تدوین کرده و در این برنامه دو شهر مشهد و شیراز را به‌عنوان  شهرهای سبز برگزیده شده است.

شهر مقدس مشهد بیش از ۲هزار تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیرو خانه مسافر، بوتیک هتل دارد، سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است که با این حجم زائر و مسافر در کنار مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) می‌توان برآورد کرد که این کلان شهر در سال بیش از ۳۵  میلیون نفوس میزبانی می‌کند.

با توجه به وسعت، جغرافیا و شرایط آب و هوایی این خطه از شرق ایران لزوم تبیین نقشه راه در حوزه محیط زیست بیش از پیش احساس می‌شود.

این راهی است که ما را برای رسیدن به هدف غایی که همان حفظ شهر و محیط زیست شهری از آلودگی‌های مختلف است یاری می‌دهد لذا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مدت‌ها پیش بر آن شده تا با کمک، همفکری و همراهی نهادهای خصوصی و حاکمیتی استان با عنوان «آموزش‌های زیست محیطی سفر» زائران در نگهداری از شاخص‌های زیست محیطی شهری ترغیب کند.

خوشبختانه این لزوم در سطحی ملی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شد و با همکاری دیگرسازمان‌ها وزارت‌خانه‌های ذیربط اقدامات بسیار ارزشمندی را برنامه‌ریزی و ابلاغ کرده است.

در این راستا اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گروه «اقدام مشترک سبز» را با حضور ادارات و نهادهای مرتبط استان تشکیل داده تا اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری استان را به سوی  گردشگری سبز و زمین پاک راهنمایی کنند و یاری دهند.

در این امر این اداره کل چشم یاری به یکایک آحاد و مجاوران امام مهربانی‌ها و زائران آستان قدس رضوی دوخته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020400209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha