بیل‌گردانی نیم‌ور؛ روایت احیا مجدد سنت دیار کهن

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: آئین کهن و سنتی دو هزار ساله بیل‌گردانی نیم‌ور عصر جمعه ۷ اردیبهشت با شرکت قهرمانان و پهلوانان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمود مرادی مدیرکل گفت: آئین کهن و سنتی دو هزار ساله بیل‌گردانی نیم‌ور محلات عصر جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ طبق سنوات گذشته با شرکت قهرمانان و پهلوانان برگزار شد.

این مراسم آیینی و پهلوانی که قدمت دو هزار ساله دارد به همت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و جمعی از مسوولان شهر نیم‌ور و با استقبال مردم و پهلوانان برگزار  شد و بصورت زنده از شبکه آفتاب استان مرکزی و همچنین رادیو ورزش بصورت مستقیم پخش شد.

مرادی با اشاره به اینکه بیل‌گردانی در تاریخ بیستم دی ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان یک جشن آیینی و ورزش پهلوانی و نمادی از همدلی و تعاون در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است گفت: امسال نماینده یونسکو برای ثبت جهانی این آیین حضور داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: جشن بیل‌گردانی از جشن‌های باستانی و پهلوانی محسوب می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد و نشانه‌ای از ستیز انسان با طبیعت محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه همه ساله با فرا رسیدن بهار، مردمان شهر نیم‌ور با آداب و رسوم خاصی فصل آبیاری مزارع خود را آغاز می‌کنند و برای پاسداشت این اتفاق مراسمی، با عنوان جشن بیل گردانی برگزار می‌شود افزود: در این جشن مردم گرد هم می‌آیند تا در کنار یکدیگر و با کمک هم، مسیر آبرسانی به مزارع را از گل و لای پاک کنند و تلاش و همدلی خود را به نمایش بگذارند.

پیش از آغاز بیل‌گردانی توسط پهلوانان، تعدادی از هنرمندان روستایی به انجام مراسم سنتی رقص و چوب‌بازی این روستا می‌پردازند سپس کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای انجام لایروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین آنان انجام می‌شود میراب شهر بر کار لایروبان نظارت کرده و با اعلام پایان لایروبی، کشاورزان را به انجام بیل‌گردانی فرا می‌خواند.

در پایان این مراسم قهرمانان و پهلوانان به رقابت پرداختند و به نفرات برتر تندیس و بازو بند پهلوانی اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha