جشنواره گلیم هرسین کرمانشاه برگزار می‌شود

نخستین جشنواره گلیم هرسین خردادماه سال جاری در کرمانشاه برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، دومین جلسه هماهنگی جشنواره گلیم هرسین روز شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه با حضور دستگاه‌های اجرایی در محل  فرمانداری هرسین برگزار شد. 

ابوطالب ایتوندی، فرماندار هرسین در این جلسه گفت: هرسین پسوند معرف هنری است که شهرت جهانی دارد و گلیم معرف مردمانی است که با تلاش و کوشش جلوه‌هایی از طرح و هنر زیبایی‌ها را در این هنر اصیل جلوه‌گری کرده‌اند. 

او تصریح کرد: هنر گلیم بافی با قدمت بسیار زیاد در همه خانه‌های مردم هرسین قرار دارد. جشنواره گلیم هرسین به عنوان مصوبه سفر استاندار به شهرستان برای حمایت و هدایت این هنر و اینکه هرسین را به عنوان شهر جهانی گلیم معرفی کنیم برگزار می‌شود. 

ایتوندی با بیان اینکه یکی از اهداف این جشنواره جذب گردشگر و بهبود رونق اقتصادی شهرستان است، بیان کرد: علاوه بر گلیم صنایع‌ دیگر این شهرستان، پخت غذاهای محلی و عرضه سوغات شهرستان درکنار برنامه‌های فرهنگی و هنری در این جشنواره باید ارائه شود. 

او افزود: در شهرستان هرسین ۵ هزار نفر هنرمند گلیم باف فعالیت دارند که جشنواره با هدف آشنایی نسل جدید و دلگرمی هنرمندان فعال در این حوزه و رونق فروش گلیم شهرستان برگزار می‌شود. 

همچنین امین کوگانی سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار کرد: به دنبال برگزاری جشنواره‌ای هستیم که در سطح کشور مطرح شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، تصریح کرد: اگر جشنواره گلیم هرسین هر سال برگزار شود تلاش می، کنیم که در تقویم جشنواره‌های استان ثبت شود. گلیم برند شهرستان هرسین است و ما با همه توان و ظرفیت در کنار شهرستان برای برگزار کردن هرچه با شکوه‌تر این جشنواره هستیم.
 
فیروز ناصری، رئیس مجمع هنرمندان صنایع‌دستی استان کرمانشاه و از پیشکسوتان حوزه گلیم هرسین نیز در این جلسه گفت: در سال‌های گذشته در بحث گلیم به انحراف رفتیم یکی از دلایل عدم خودباوری است. 

رئیس مجمع هنرمندان صنایع‌دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه گلیم هرسین این ظرفیت را دارد که در جهان مطرح باشد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌هایی با سطح ملی می‌تواند به معرفی هرچه بیشتر این هنر صنعت کمک کند. 

او با اشاره به اینکه افزود:  یکی از اهداف جشنواره حفظ و تقویت هویت گلیم هرسین به عنوان یک میراث کهن مردم شهرستان است. 

ناصری ادامه داد: برگزاری سالانه این رویداد با هدف ارتقای کیفی این هنر صنعت و احیاء و حفظ آن از دیگر اهداف بلند مدت جشنواره است. 

در ادامه سایر اعضای جلسه نیز پیشنهادها و نظرات خود را برای نحوه اجرای جشنواره ارائه کردند. 

زمان و مکان پیشنهادی برای اجرای این جشنواره دهه سوم خردادماه در پارک تاریخی شهر عنوان شد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha