آشنایی با تاریخ و میراث‌فرهنگی سنندج/ سنندج شهر خلاق موسیقی

نشست بزرگداشت روز سنندج با هدف معرفی مظاهر فرهنگی، میراثی، گردشگری و اجتماعی استان زیبای کردستان، با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و به پیشنهاد انجمن مفاخر معماری ایران و همراهی انجمن روابط‌عمومی ایران، در دو پنل، «آشنایی با تاریخ و میراث‌فرهنگی سنندج» و «سنندج شهر خلاق موسیقی» برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پنل نخست این نشست ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، با موضوع «آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی سنندج» به ریاست علیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران و با اشاره به لزوم توجه بیشتر به معرفی پتانسیل‌های میراثی و فرهنگی کشور و معرفی آن بویژه به نسل جوان آغاز شد. در این بخش، اسعد اردلان، پژوهشگر حقوق و روابط بین‌الملل، به تاثیر نام‌گذاری شهر و تاثیر آن بر آوازه شهرها و کمک در رشد کیفی و کمی آن اشاره کرد. جمال احمدی آیین، پژوهشگر تاریخ سنندج نیز با موضوع  بیان پیشینه‌ تاریخی شهر سنندج و عوامل موثر در بازتاسیس آن به عنوان مرکز حکومت اردلانها، به بررسی بخشی از تاریخ توسعه شهر پرداخت.

نادر کریمیان سردشتی، عضو بازنشسته هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، درمورد میراث مکتوب مشاهیر سنندج و سنندج شناسی به ایراد سخن پرداخت و به اقدامات انجام شده در ساخت دروازه‌های تاریخی سنندج جهت رونق بخشی به این میراث کهن اشاره کرد.

در ادامه بهمن زارعی، رییس موسسه بین‌المللی توسعه پایدار کردستان (IIKSD)، نیز با اشاره به پتانسیل‌های تاریخی و میراثی شهر سنندج، در تشریح پتانسیل‌های استان در بخش‌های مختلف طبیعی، میراثی و گردشگری توسعه شهر را در توجه به توسعه گردشگری در ابعاد مختلف آن بیان کرد.

پنل دوم این نشست با موضوع «سنندج شهر خلاق موسیقی» به ریاست ناصر رضایی، مدیر گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، با موضوع لزوم توجه به برنامه‌ریزی در گردشگری شهرهای خلاق آغاز شد. دراین پنل مهین گزانی، مدیر پروژه و بنیانگذار شهر خلاق موسیقی سنندج، به روند چگونگی ثبت شهر خلاق اشاره و اقدامات انجام شده در ثبت شهر سنندج را بیان کرد. در ادامه علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، نوید برگزاری روزسنندج در سطح ملی در سال  آینده و ایجاد دبیرخانه دایمی شهرهای خلاق درسنندج را داد.

همچنین حشمت صیدی، شهردار وقت  شهر سنندج در زمان ثبت جهانی، به چگونگی مراحل پیشنهاد طرح و انتخاب  مشاور در ثبت جهانی شهر اشاره داشت و تاثیر ثبت جهانی بر توسعه شهر را متذکر شد. ستار کیانپور، مشاور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در ادامه به لزوم توجه به پتانسیل‌های ایجاد شده در این بخش، در جهت توسعه پایدار شهر و استان پرداخت.

در پایان شیما خرمی، دبیر نشست و نماینده انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به اینکه اجرای این برنامه جز با همراهی و همدلی علاقمندان، صاحب نظران و پژوهشگران این عرصه میسر نبود، اظهار امیدواری کرد این برنامه قدم نخست در راه شناساندن بیشتر پتانسیل های استان کردستان باشد.

در ادامه این مراسم با حضور مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران، سخنرانان پانل و فرهیختگان حاضر از لوح یادبود نشست، رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020900454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha